Op reis met het vakantiepaspoort in Rotterdam Museumpark

Deze week gaan we op reis door Rotterdam Centrum en dan vooral rondom het Museumpark en natuurlijk met het vakantiepaspoort.

Wij gaan naar:
πŸ’œHet Belasting en Douane Museum
πŸ’œDe Kunsthal
πŸ’œHet Natuurhistorisch Museum
πŸ’œIJssalon Capri

Korte samenvatting van onze dag met het Vakantiepaspoort Centrum-Museumpark:
βœ… We hebben dit rondje alles lekker gelopen
βœ… Totale kosten van deze dag € 15,-
βœ… Veel gewandeld tussen de verschillende musea
βœ… Speurtochten en ontdekken
βœ… Met reistijd en bezoek ben je een hele dag onderweg.

Lees verder na deze tips

Dit vind je misschien ook interessant

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam

Westzeedijk 345, Rotterdam

Kom met de kids naar het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam! Het museum is combinatie in van ernst ... bekijk

Kunsthal Museumpark Rotterdam

Westzeedijk 341, Rotterdam

Kom met de kids naar het Kunsthal Museumpark in Rotterdam! De Kunsthal ligt in het karakteristieke p... bekijk

Belasting en Douane Museum in Rotterdam

Parklaan 14-16, Rotterdam

Kom met de kids naar het Belasting & Douane Museum! In 1937 werd Het Belasting & Douane Museum opger... bekijk

Op reis met het vakantiepaspoort in Rotterdam Centrum

Omdat het weer nog steeds een beetje tegen valt trekken we toch al weer richting het Centrum van Rotterdam. Dit keer rondom het Museumpark.

Het Belasting en Douane Museum

We beginnen onze dag bij het Belasting en Douane Museum, dit is namelijk het museum dat we niet kennen en het verste weg ligt vanaf de Museumpark parkeergarage. Het is ongeveer 15 minuten lopen, gelukkig is het droog en is het een leuke wandeling dus is het goed begin van deze dag. Het Belasting en Douane Museum is gelegen in een mooi pand. We lopen naar binnen waar we vriendelijk worden ontvangen. Wij krijgen een speurtocht om zo een stempel in de Vakantiepaspoorten te verdienen. We lopen verder in dit prachtige pand en gaan naar de bovenste verdieping waar de speurtocht begint. Met het begin van de speurtocht begint ook onze reis door het museum. Sommige vragen zijn nog net iets te lastig voor de kids maar ze doen goed hun best en zo zien en leren we van alles over belasting en douane. Vooral de oude voorwerpen en de ingenomen voorwerpen vinden ze heel erg interessant. Het museum is interactief en vraagt om allerlei gespreken. Beneden in het museum is een leuke speelplek waar douaneposten zijn nagemaakt en kinderen fijn kunnen spelen. Wij nemen hier even plaats zodat de kinderen kunnen spelen. Ook is er op de beneden verdieping nog een expositie Dierbare goederen, een mooie expositie over in beslag genomen goederen wat ergens goed is om te zien, maar vooral heftig is om te zien. Want wat zijn mensen toch gekke wezens!

Bij het inleveren van de speurtocht worden de antwoorden gecontroleerd en op een fout antwoord na, was alles goed. De kinderen krijgen een stempel in hun paspoortjes en krijgen ook nog eens een lekker ijsje! Daarmee eindigt het eerste bezoek van deze dag!

Belasting en Douane Museum x Go-Kids Rotterdam    Belasting en Douane Museum x Go-Kids Rotterdam

De Kunsthal met kids

Van het Belasting en Douane Museum loop je in zo'n 10 minuten naar de Kunsthal. Wij bezoeken de Kunsthal vrij regelmatig en de kinderen vinden dit ook echt heel erg leuk. Er is altijd iets anders te beleven in de Kunsthal en er is altijd wel iets wat de kinderen aan spreekt. Dit keer is het de Giant Biljard. Maar natuurlijk lopen we door alle hallen. De kinderen krijgen meteen bij het begin een stempel in het paspoort en daarna begint onze reis door het museum.

Het is lastig om de Kunsthal te beschrijven omdat je het moet ervaren en zeker ook goed moet letten op de kinderen en de interactie. Door de kinderen te laten bepalen hoe we lopen, welke kant we op gaan en waar we langer blijven staan laat je de kinderen vrij om te bepalen wat zij mooi vinden. Bij ons zijn de regels: niet rennen en nergens aan zitten, tenzij erbij staat dat het mag. Zo gaan we het hele museum door en genieten we van alles wat we zien.

Helaas is Melle te klein voor het grote springkussen dus gaat Julia alleen springen. Voor Melle is er wel een andere activiteit waar hij lekker kan bouwen met stukjes hout.

Kunsthal x Go-Kids Rotterdam     Kunsthal x Go-Kids Rotterdam

Na ongeveer een ander half uur hebben we alles gezien, halen we onze spullen op uit de kluisjes en gaan we verder naar het Natuurhistorisch Museum.

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam

Het Natuurhistorisch Museum is het derde museum van deze dag. Wij combineren eigenlijk altijd de Kunsthal met het Natuurhistorisch museum. Dit zijn beide dus bekende musea voor ons. Hierdoor vinden wij deze drie musea op één dag dus ook prima. Drie musea op één dag is meteen ook wel het maximum dat wij aan kunnen, we hebben dan echt onze max bereikt van het aantal prikkels per dag!
Bij het Natuurhistorisch Museum is er elke vakantie wel een speurtocht die de kinderen kunnen doen. Zo ook deze vakantie, een speurtocht special voor met het Vakantiepaspoort. De kinderen krijgen de speurtocht mee en als ze speurtocht goed hebben gedaan krijgen ze een stempel in hun paspoort.

Het Natuurhistorisch Museum zit in een prachtig pand en heeft een prachtige vast collectie. Bij deze vaste collectie begint de speurtocht. Door de speurtocht zie je het hele museum en zien we dus ook de andere tijdelijke tentoonstellingen en voor ons de nieuwe items van de collectie. We zien het hele museum en maken de speurtocht na ongeveer een uur zijn we terug bij het begin en hebben we de speurtocht goed afgerond. Melle en Julia krijgen een stempel in hun paspoort en we lopen terug naar de auto. We zouden nog een ijsje gaan eten verderop in het centrum bij Capri. Maar besluiten dat een andere keer te doen, we hebben al zoveel gezien en gedaan vandaag dat een ijsje thuis eten de perfecte afsluiting van de dag is.

Natuurhistorisch museum x Go-Kids Rotterdam     Natuurhistorisch museum x Go-Kids

IJsje eten bij Capri in Rotterdam Centrum

Omdat het regenachtige weer aan houdt, zijn we maar nog een dag het Centrum in gegaan. Dit keer hebben we het Nieuwe Instituut en het Depot van Boijmans van Beuningen bezocht, ook natuurlijk met het Vakantiepaspoort! Na het museum bezoek zijn we naar de Karel Doormanstraat gereden waar we een ijsje zijn gaan eten bij Capri. De kids hebben hier een heerlijk kinderijsje genomen met het Vakantiepaspoort en wij een ijsje met de Rotterdampas! Zo hadden we allemaal een lekker ijsje om de dag goed mee af te sluiten!

Capri Rotterdam Centrum

Wat heb jij al met het Vakantiepaspoort gedaan? En wat is jullie favoriete museum? Ik ben heel erg benieuwd!