Door: Dominique Graats (met hulp van Onno (6) en Josje (4) )

Theater Terra maakt al 40 jaar familievoorstellingen en musicals. Bekende voorstellingen van Theater Terra zijn de verschillende Kikker verhalen, De Kleine Zeemeermin en Koning van Katoren, Dribbel en Raad eens hoeveel ik van je hou. Dit seizoen zijn de Theater Terra-voorstellingen Kikker en De Vallende Ster en Aladdin te zien. Met eerdere voorstellingen heeft Theater Terra in de afgelopen jaren diverse prijzen gewonnen, waaronder de Hans Snoekprijs, de Zilveren Krekel en meerdere Musical Awards. Ze staan bekend om hun formidabele poppenspel en het inventieve gebruik van decor en attributen. Genoeg redenen om naar de nieuwe voorstelling van Theater Terra te willen gaan kijken. Onno (6) en Josje (4) mochten mee naar de première van Alladin. Ze vonden het fantastisch en raden iedereen aan om ook te gaan.

Over Aladdin van Theater Terra

Het verhaal van Aladdin van Theater Terra komt in grote lijnen overeen met dat van de Disney film. Een aantal details zijn aangepast, waardoor het toch een op zichzelf staand verhaal wordt en sommige dingen net iets anders lopen dan we gewend zijn. Eigenlijk wel leuk, want het houdt je scherp en maakt het een nieuw verhaal, alhoewel grotendeels gebaseerd op de bekende thema's. Aladdin woont met zijn Rat op straat, ziet daar prinses Amira (terwijl hij eigenlijk niet mag kijken) en wordt op slag verliefd. De Grootvizier wil Aladdin gebruiken om de magische wonderlamp uit de grot te halen, maar Aladdin kan de verleiding niet weerstaan en als hij snel een ketting probeert te pakken stort de grot in. Hij wrijft over de wonderlamp en kan gaan wensen. In deze versie is het aantal wensen niet beperkt tot 3, alhoewel iemand verliefd maken nog steeds niet tot de mogelijkheden behoort. Mooi detail vind ik dat Aladdin voor zichzelf een bord havermoutpap en een appel wenst; lekker bescheiden. Uiteindelijk verandert de Geest hem in een Prins en trouwt hij, met wat omzwervingen, met Prinses Jasmine.

Minder eng dan de Disney versie

Onno en Josje hadden de dag voorafgaand aan deze première de Disney film gekeken, zodat ze het verhaal goed zouden snappen. Josje was toen best onder de indruk van Jafar (de Grootvizier in deze musical) en vond het ook best spannend om deze nu in het theater te gaan zien. Gelukkig was Jafar in deze voorstelling een heel stuk minder eng. Dit zie je direct al in het kostuum: de groene kleding komt veel minder hard over dan de rood met zwarte mantel uit de film. Ook de stem is zachter en vriendelijker, alhoewel het - zowel in zijn stem als zijn gezichtsuitdrukkingen - wel duidelijk is dat hij de slechterik van het verhaal is. Het is echter meer een grappige slechterik, zoals deze in een tekenfilm wordt neergezet, dan een extreem gemene variant en dat is voor de kinderen volgens mij heel prettig.

Decor en attributen

Zoals het Theater Terra betaamt, is het decor simpel maar ontzettend effectief. Het vliegende tapijt wordt bijvoorbeeld bewogen door een van de acteurs en vliegt dan iedere keer zogenaamd al weg voordat iemand erop zit, omdat het anders onmogelijk is om dit in de lucht te houden. De grot wordt weergegeven door een aantal doeken, die naar beneden komen als de grot instort en waar Aladdin mooi tussendoor kan lopen. Dit soort kleine hints naar de fantasiewereld zetten de fantasie echt aan het werk en ik vind dit dan ook heel goed gedaan. Ook de interactie met de poppen is weer ontzettend krachtig. De beide geesten zijn heel grappig vormgegeven en het is mooi dat de monden echt bewegen, zodat je bijna vergeet dat er iemand achter zit. Ook de samenwerking in het bewegen van de poppen is weer briljant en je merkt eigenlijk niet  wie de pop bestuurt - wat mij betreft een enorm compliment.

Een echte familiemusical

Er wordt aangegeven dat de voorstelling geschikt is vanaf 6 jaar. Qua spanning kun je hier prima met je kinderen vanaf 4 jaar heen wat mij betreft, er zijn geen heftige momenten die ze nog niet aankunnen. Ik denk dat de leeftijdsgrens bij deze voorstelling vooral gehanteerd wordt omdat kinderen vanaf 6 jaar het verhaal echt goed kunnen volgen. Josje begreep het nog niet helemaal, al vond ze het wel heel mooi en indrukwekkend.  Wat ik heel erg leuk vind aan de voorstellingen van Theater Terra is dat ze zowel vol zitten met grapjes voor de ouders als voor de kinderen. Je hoort regelmatig lachsalvo's door de zaal gaan bij de kinderen (vooral bij de stukjes van de Geest, die formidabel neergezet wordt door Juliann Ubbergen) en vervolgens zijn het weer de volwassenen die stiekem gniffelen. Een mooie dynamiek en heel knap gedaan.

Jeugdvoorstelling Aladdin van Theater Terra

Benieuwd geworden naar Aladdin van Theater Terra?

Aladdin van Theater Terra is nog te zien van januari tot en met mei 2019. Kijk maar waar bijvoorbeeld: