Meerdere locaties: in de regio Haarlem, Bloemendaal, Santpoort, Zandvoort, Velserbroek, Heemstede, IJmuiden, Overveen, Aerdenhout, Driehuis, Spaarndam, Bennebroek en Velsen-Zuid., 2023BS Haarlem

LEGO® is niet alleen erg leuk om mee te spelen, het is ook nog eens ontzettend leerzaam. Psychologen roemen het speelgoed omdat het slim, veelzijdig en creatief is. Goed voor het probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht, de constructieve vaardigheden, samenwerking en de fantasie.

Meer info ►

Samen een verhaal bouwen met Lego

De kinderen bouwen samen een verhaal, zo raken ze betrokken en wordt hun leervermogen gestimuleerd. Om er voor te zorgen dat de kinderen hun aandacht erbij kunnen houden, wordt er ook tussendoor bewogen, gespeeld en gedanst.

De Young Engineers hebben niet alleen leuke workshops voor na school of in de schoolvakantie, maar ze bieden ook verschillende lesprogramma's aan voor op de basisscholen op het gebied van wetenschap, techniek en programmeren met LEGO®.

De Bricks Challenge

groep 3 tot en met groep 8
Een lesprogramma dat wetenschap en techniek uitlegt met behulp van gemotoriseerde LEGO®. We behandelen spelenderwijs versnellingen, vertragingen, katrollen, het hefboom effect, centrifugale krachten, de wetten van Newton, hoe een vliegtuig de lucht in gaat en nog veel meer.

Galileo Technic

Leeftijd: 10 – 14 jaar of kinderen vanaf 8 jaar die de Young Engineers Bricks Challenge hebben voltooid.

Het Galileo Technic Programma is een diepgaand programma voor kinderen vanaf 10 jaar. Ook kan het programma ingezet worden als uitbreiding op het Young Engineers – Bricks Challenge programma. Het programma richt zich op individuele en groepsprojecten om kinderen voor te bereiden op de dynamische 21ste eeuwse werkomgeving.

Speelgoed dat leuk en leerzaam is

Die missie vertaalt zich in leuk én leerzaam spoelgoed. Met de bouwblokjes en themasets kunnen kinderen hun creativiteit ontwikkelen, terwijl ze leren problemen op te lossen en zich in nieuwe rollen in te leven. Voor elk kind is er wat leuks om de fantasie te prikkelen, van ruimtereizen tot diepzeeduiken, van het dagdagelijkse leven in de stad (met o.a. politiebureau) tot terug in de tijd met thema’s als middeleeuwen en western

Aan het bouwen met LEGO® worden onder andere toegeschreven dat het goed is voor:

  • Fantasie en creativiteit;
  • Samenwerken en sociale vaardigheden;
  • Probleemoplossend vermogen;
  • Motoriek en hand-oog coördinatie;
  • Ruimtelijk inzicht;
  • Kritisch denken en concentratie.

Fantasie en creativiteit

LEGO® is het speelgoed om alle dingen die het kind om zich heen ziet te verbeelden in een kleinere wereld. LEGO® stimuleert ons om creatieve oplossingen te vinden. Door bezig te zijn met LEGO® moeten kinderen hun fantasie en creativiteit benutten om er iets leuks mee te bouwen en om er mee te spelen. De fantasie, creativiteit en zelfexpressie van jonge kinderen wordt vooral gestimuleerd door zelf zonder vaste bouwregels iets te bouwen met dit relatief simpele speelgoed. De oneindige combinaties van de bouwsteentjes prikkelt de (jonge en oude) geest om de mogelijkheden te verkennen.

Samenwerken en sociale vaardigheden

Spelen met LEGO® kan zowel alleen als met anderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die elkaar niet kennen en/of moeilijk met anderen in contact komen, met behulp van LEGO® leren communiceren met elkaar. Op deze manier ontwikkelen zij sociale vaardigheden. Onderlinge communicatie en teamwork komen op natuurlijke wijze tot stand. En natuurlijk is er niks leuker dan met je (klein)kinderen samen te bouwen (spelen).

Probleemoplossend vermogen

Kinderen leren spelenderwijs problemen op te lossen. Ze moeten bijvoorbeeld de juiste blokjes bij elkaar zoeken en lezen en nadenken waar de onderdeeltjes geplaatst moeten worden. Het proberen en de mogelijkheid om het anders te doen leert ze om dingen op een andere manier te bekijken, om tot de (voor hun) juiste oplossing te komen.

Motoriek en hand-oog coördinatie

LEGO® bestaat uit verschillende vormen, blokjes en onderdelen. Sommige groot, sommige klein, die allemaal samen gepast moeten worden om er iets leuks van te maken. Met het oppakken van het juiste onderdeeltje tot het zorgvuldig aan elkaar klikken van de kleinste steentjes traint het kind de (fijne) motoriek.

Ruimtelijk inzicht

Al deze kleine onderdelen leiden er ook toe dat het ruimtelijk inzicht ontwikkeld wordt. Kinderen leren kijken naar vormen, hoogtes en afstanden. Ze moeten de blokjes op elkaar passen, de juiste bijpassende onderdelen zoeken en er voor zorgen dat het geheel past bij wat ze voor ogen hadden.

Het kind leert met LEGO® symmetrie van objecten te herkennen en begrijpen. Het autootje moet er bijvoorbeeld aan de linkerkant gelijk uit komen te zien als aan de rechterkant. En de bouwinstructies dagen uit om in te beelden hoe het bouwstuk er in een driedimensionale wereld uit komt te zien.

Kritisch denken en concentratie

Wanneer een kind volgens de instructietekeningen bouwt met LEGO® leert het de stappen van de handleiding te lezen, deze te interpreteren, begrijpen en uit te voeren (structureren). Het leert denken in tussenstappen, de juiste onderdelen bij elkaar zoeken en het komt te weten hoe belangrijk het is om na te gaan of de kwaliteit van het bouwwerk goed is (kritisch denken). Het nauwgezet volgen van het instructieboekje of het bouwen van een eigen creatie vergt dan ook een hoop concentratievermogen. En ook het feit dat een vroeg foutje ervoor kan zorgen dat je later alles weer opnieuw mag doen, draagt er toe bij dat goed nadenken over wat je doet en concentratie noodzakelijk zijn.

Conclusie

Al deze positieve eigenschappen maakt dat LEGO® een verrassend verantwoord en leuk speelgoed is voor de ontwikkeling van uw (klein) zoon of dochter. Niet voor niets wordt het dan ook steeds vaker in het onderwijs ingezet, niet alleen als spelmateriaal, maar ook als leermateriaal. Het is uitermate geschikt voor het inrichten van kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, het kleuteronderwijs en basisscholen.

  • Leeftijd 5 - 8
  • Leeftijd 9 - 12
  • Indoor