In de nacht van zaterdag 24 oktober naar zondag 25 oktober gaat de wintertijd in. Maar kunnen we nu een uur langer of korter slapen?

Twee keer per jaar is het ‘feest’ en wordt de klok een uur verzet; eind oktober begint de wintertijd, en vanaf eind maart leven we weer in de zomertijd. 

Zomertijd:

De zomertijd is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten; dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd die ook wel wintertijd genoemd wordt.

In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn. De gedachte achter zomertijd is dat we dan kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting.  

Ongeveer 70 landen verzetten twee keer per jaar de klok. In de landen die vallen onder de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. De datum van beide zondagen verschilt elk jaar.

Duren de zomer- en wintertijd even lang?

Deze duren niet even lang. De zomertijd duurt het langst, maar liefst 7 maanden. De wintertijd duurt 5 maanden.

Wintertijd:

De wintertijd is de tijd waarin de klok 1 uur achteruit gaat. De wintertijd is onze standaardtijd.

Hoe kun je onthouden of de klok naar voor of achter gezet moet worden?

Wintertijd: in de wintertijd gaat de klok NAar achteren (najaar)

Zomertijd: in de zomertijd gaat de klok naar VOORen (voorjaar)

Tips voor ouders:  

Het maakt best wat verschil net dat uurtje. Dat heeft te maken met het verschil tussen onze interne klok en de natuurverschijnselen. Het kan een paar dagen duren voordat iedereen weer gewend is aan het uurtje verschil. Daarom hieronder een aantal tips:

  • Leef gelijk volgens de nieuwe kloktijd. Dus gewoon op de normale tijd ontbijten, lunchen, avondeten en naar bed. Want niet alleen het slapen wordt beïnvloed, maar ook het spijsverteringsstelsel heeft opeens andere tijden gekregen.
  • Heb je nog heel jonge kinderen/baby’s, zorg er dan voor dat je kindje voldoende slaap krijgt overdag.
  • Beperk zoveel mogelijk geluid in de avond, zodat er minder prikkels zijn en je kind makkelijker in slaap valt.
  • Een uurtje later naar bed op zaterdagavond. In de hoop dat ze dan alsnog twaalf uur slapen en niet wakker worden omdat de biologische klok dat aangeeft.
  • Gedurende de week stapsgewijs een uurtje later naar bed brengen. Iedere dag tien minuten later, zodat je kind op zaterdag een uur later naar bed gaat en dus ‘normale’ tijdstip wakker wordt. Is je kind echt een avondkind, dan is het goed om stapsgewijs juist een uur eerder naar bed te brengen zodat het na het verzetten op normale tijdstip wakker wordt. In één keer een uur eerder of later naar bed sturen heeft weinig nut, omdat je lichaam een stofje aanmaakt dat het lichaam actiever maakt om te voorkomen dat je kind in slaap valt. Daarom dat kinderen die heel erg moe zijn juist heel erg hypergedrag lijken te vertonen. Vanwege dat stofje zal het niet in één keer lukken om een uur eerder of later naar bed te gaan.
  • Zorg dat het donker is in de slaapkamer, zodat je kind niet doorheeft dat het eerder licht is. Dat beïnvloedt namelijk de interne klok.
  • Als het tijd is om op te staan, laat dan gelijk het daglicht naar binnen komen. Zo kan het bioritme zo snel mogelijk wennen aan deze nieuwe tijden.
  • Gebruik een lichtwekker zodat je kind makkelijker wakker wordt in de ochtend.
  • Als de kids te vroeg wakker worden laat ze dan spelen in bed, zodat ze in ieder geval in bed blijven liggen.
  • Probeer in de ochtend gelijk zo actief mogelijk te worden als het tijd is om op te staan. Lekker lopend naar school bijvoorbeeld. 
  • Maak je er niet te druk om. De klok wordt in het weekend verzet, dus jullie kunnen een dagje rustig aan doen. De meeste kinderen zijn het nieuwe ritme na een paar dagen al gewend.