Weten wat er echt in je kind omgaat? Ga tekenen!

Ok, we zijn dus nog niet klaar met die lockdown. Zoveel is wel duidelijk. Maar wat vinden onze kinderen daar nou écht van? Zo flexibel als ze zijn, bewegen ze (meestal) mee. Toch doet het wat met ze. Met de een meer en anders dan de ander. Het ene kind is boos en opstandig, het andere kind gedijt eigenlijk wel lekker bij zo thuis een beetje aanrommelen. Ieder kind heeft zijn eigen manier van omgaan met de lockdown. 
Hoe ze het écht ervaren, is niet altijd even duidelijk. Toch is het belangrijk hier inzicht in te hebben om zo in te spelen op de behoeftes en ervaringen van een kind.

Alleen is praten niet altijd genoeg.

Kinderen kunnen, willen, mogen of durven niet altijd te praten over wat er in hen omgaat.
Omdat ze te jong zijn, niet graag praten, zich onzeker voelen, er teveel in hun hoofd omgaat om dat op een heldere manier te kunnen vertellen. Dat wat voor ons volwassenen zo vanzelfsprekend is, is dat voor kinderen vaak niet. Om ze toch een uitlaatklep te geven en voor jezelf helder te krijgen hoe een kind zich nou echt voelt over het hele ‘corona-gedoe’, helpt het om ze te laten tekenen. Een juf op een basisschool in Amsterdam liet alle kinderen op school een tekening maken over hoe zij Corona ervaren.
Ze mochten zelf bepalen wat ze wilden tekenen: Wat ze er leuk of stom aan vinden, wat ze doen als het over is, wat ze missen, hoe ze zich erover voelen…

Zoiets simpels kun je thuis ook doen.

Een paar tips waar je op let:
- zorg dat ze verschillende materialen tot hun beschikking hebben
- laat ze ze helemaal zelf bepalen hoe ze de tekening maken
- kijk naar wat groot en letterlijk centraal staat in de tekening, dat is voor het kind het belangrijkste
- welke kleuren zijn het meest aanwezig (voor meer info over betekenis van kleuren in tekeningen klik je hier)
- welke emoties zie je in de tekening?
- vraag het kind of het iets over de tekening wil vertellen
- stel open vragen en vraag door. Bijvoorbeeld ‘wil je vertellen over wat je getekend hebt?’ en wanneer het klaar is met vertellen kun je vragen ‘en toen?’ of ‘en wat nog meer/verder?’

Zo’n tekening geeft je een inkijkje in wat er van binnen bij een kind leeft. Het is een prachtig middel om met elkaar in gesprek te gaan en het kind zo de mogelijkheid te bieden om zijn verhaal te doen.

Wil je meer weten over wat kinderen jou vertellen zonder woorden en met beelden?  Download dan hier gratis het e-book: 'Hoe tekeningen jou helpen kinderen beter te begrijpen’ Daarin vind je meer over de betekenis van kleuren en symboliek in tekeningen en hoe je naar een tekening kijkt om te ontdekken wat een kind jou vertelt met zijn tekening.

Veel tekenplezier!

Eveline Ruitenberg
www.kinderenbeterbegrijpen.nl