Het is een hot item: het 'achterlopen' van de kinderen op het gewenste schooltempo door het thuisonderwijs in de lockdown. Helemaal terecht gaan er veel stemmen op die niet willen dat er over 'achterlopen' gesproken wordt... dat klinkt enorm negatief en geeft het gevoel van falen voor de kinderen.

Wat is achterlopen?

Sowieso, wat is achterlopen? Achterlopen waarop? Ieder kind leert toch sowieso in zijn of haar eigen tempo? Dat tempo zal voor veel kids door het online- en thuisonderwijs in het afgelopen jaar wel anders liggen dan het geval zou zijn geweest zonder die lockdown, dat vast wel. Maar ja, daar kunnen de kinderen niets aan doen, wij als ouders ook niet, scholen en docenten ook niet. Het is zoals het is.

Als ze maar niet blijven zitten...

Toch hebben veel ouders het gevoel dat ze iets moeten doen om dat zogenaamde achterlopen te voorkomen. Of in te halen. Want tja, er zijn wel allerlei toetsmomenten en overgangsrapporten. Citoscores en AVI-niveaus. Cijfers misschien al op de basisschool, en in elk geval op de middelbare. Voordat je het weet blijven ze zitten, moeten ze een jaar overdoen, doubleren. 

Het klinkt allemaal zo negatief

Persoonlijk zit ik er niet zo mee. Als het nodig is, dan doen ze toch een jaar over? Als dat ze helpt om daarna lekker verder te kunnen? Liever dan doorlopend op de tenen moeten lopen om maar over te gaan en bij te blijven, terwijl dat heel veel moeite kost. Alleen geldt ook hier: het klinkt zo negatief. Blijven zitten... de klank is gewoon vervelend. Geeft een kind het gevoel dat hij of zij niet goed genoeg is. Dat vind ik altijd al onzin, corona of geen corona. 

Bijles overwegen

Als je het niet gewoon wilt laten bij wat het is, dan kun je natuurlijk bijles overwegen. Voor de middelbare school zijn er bijlessen in alle vakken die je kunt bedenken, en ook allerlei aanbieders van bijles. Dat kan online of fysiek ergens in een school, er zijn heel veel mogelijkheden. Ik heb voor mijn oudste weleens bijles wiskunde overwogen - die heeft daar behoorlijk moeite mee. Toch niet gedaan, maar wie weet ooit.

Voorbereiden op Cito toetsen

Bijles is er niet meer alleen voor middelbare scholieren. Steeds vaker zie je aanbod van bijlesorganisaties voor basisschool leerlingen. Bijvoorbeeld voorbereiding op de Cito-toetsen. Niet zo zeer om de kids beter te laten scoren ze eigenlijk kunnen - dat zou natuurlijk niet slim zijn. Dan gaan ze naar een middelbare school die te hoog gegrepen is. Nee, dat niet. Wel om ze met meer zelfvertrouwen de toetsen in te laten gaan. Met het vertrouwen dat ze het kunnen en door dat vertrouwen gewoon kunnen laten zien wat ze kunnen. Het Cito houdt er natuurlijk ook rekening mee dat de kinderen door de corona maatregelen maar beperkt normaal les hebben gehad dit schooljaar - ze denken daar intensief over na en overleggen met alle betrokken partijen over de beste manier om daarmee om te gaan.

Begeleiding voor basisschool leerlingen

Ook voor lagere groepen is er basisschool begeleiding mogelijk. Om bij te spijkeren of extra uitleg te krijgen, vooral als het gaat om taal en rekenen. Dat kan met wekelijkse lessen of juist een bijspijkercursus in een schoolvakantie. Als je dat als ouder een goed idee vindt, en kunt en wilt betalen, waarom dan niet? De extra lessen maakt vaak dat de kinderen zich hartstikke speciaal voelen en met plezier aan de slag gaan. Met als bijkomend effect dat ze door hun herwonnen zelfvertrouwen ook weer met (meer) plezier naar school gaan.

Extra ondersteuning voor het schoolwerk

Kortom: ook al vind ik de definities 'achterlopen' en 'blijven zitten' naar negatief en onnodig, ik kan me best voorstellen dat je als ouder wilt dat je kind wat extra ondersteuning krijgt voor het schoolwerk. Persoonlijk met lessen, privé of in een groepje, of misschien wel online? Of dat nu op de basisschool is of op de middelbare - zolang je niet de ambitie hebt dat jouw kind een hoger schoolniveau haalt dan hij of zij aankan is er helemaal niets op tegen wat mij betreft.

Anneke Ranzato
Go-Kids