Een spelletje spelen met kinderen... Welke spellen zijn leuk voor gezinnen?

De een trekt vrolijk de spellenkast open, terwijl de ander liever bij voorbaat al past. Een spel spelen met kinderen is niet overal even populair. Bij ons wel, gelukkig (behalve manlief, die is altijd ineens opvallend druk bezig wanneer de spellenkast open gaat). Ik moet er dan wel eerlijk bij zeggen dat ik het leuker vind om met wat grotere kinderen spellen te spelen, wanneer de spellen ook voor volwassenen uitdagender worden. Al heb ik een aantal jaren terug meer dan eens Memory verloren van een kleuter, maar dat terzijde ;)

In de afgelopen vakantie hebben wij een flink aantal nieuwe spellen uitgeprobeerd. De een met meer succes dan de ander, maar we hebben echt wel wat nieuwe favorieten. Natuurlijk doen we verslag hiervan, zodat jullie er ook iets aan hebben.

Onderstaande spellen zijn getest door twee gezinnen met kids van 6, 10, 11 en 13 jaar. Spellen voor jongere kinderen zullen terugkomen in een ander blog.

In dit blog reviewen we de volgende familiespellen: Catan Junior, Virus, Monopoly Valsspelerseditie, Keezenspel, Pandemic, Cluedo Junior en 30 Seconds Junior. Genoeg leesvoer voor ouders die een leuk spel willen aanschaffen voor het hele gezin. Topideeën voor cadeautjes wat ons betreft ;)

spelletjes met kinderen - review bordspel catan junior

Geschikt voor: 2 - 4 spelers, vanaf 6 jaar
Kosten: Ongeveer € 20
Getest door: Anita en kids, 6 en 10 jaar.

De kolonisten van Catan, maar dan voor kinderen. Ik was blij dat ik dit spel tegenkwam, want ik was vroeger al dol op een potje Kolonisten. En hoewel de versie een stukje vereenvoudigd is zodat het voor kinderen te begrijpen is, viel het mij ook echt niet tegen. Hier zie je dus het verschil tussen de vermeldingen 5-10 jaar en 6-99 jaar op een doos. Kennelijk is dat toch iets om naar te kijken (note to myself).

Het bordspel ziet er leuk uit, je stalt het allemaal uit en begint met een startkapitaal. Door te dobbelen verdien je goud, ananas, schapen, hout of zwaarden. Die vijf items zijn voor de ruilhandel: je hebt ze nodig om een schip of fort te kopen. Het doel is om als eerste alle 7 forten op het speelbord te hebben.

Conclusie: een leuk spel. Duurt niet te lang, maar wordt hier een aantal keer achter elkaar gespeeld. Hoewel het principe heel simpel is, moet je toch goed kijken, opletten en vooruit denken. Spellen waarbij je je tegenstander dwars kunt zitten zijn hier sowieso altijd populair, en daar is deze zeker bij op het lijstje gekomen. Een aanrader! Wij gaan zelf overigens de reguliere versie(s) aanschaffen. Het juniorspel is een leuk opstapje om het principe van de Kolonisten onder de knie te krijgen. Als je zelf van Catan houd en je kids zijn vrij bijdehand, dan zou ik aanraden om deze versie met een aantal andere gezinnen samen te kopen. Ik verwacht namelijk wel dat hij in de kast zal blijven zodra we een uitgebreidere versie hebben.

Bekijk Catan op Bol.com

cadeautips spelletjes voor kinderen - familiespel virus

Geschikt voor: 2 - 6 spelers, vanaf 8 jaar (volgens doos)
Kosten: Ongeveer € 15
Getest door: Saskia en kids, 11 en 13 jaar.

Virus is een spel dat in deze tijd erg toepasselijk is. Wij hebben het echter al drie jaar en spelen het vaak. Nu, in deze bizarre coronatijd, beleven we het spel wel anders dan een jaar geleden toen er nog geen corona was. Het doosje van het spel en de verschillende kaarten zien er grappig uit en sommige virusjes lijken echt op corona. Vorig jaar hebben we daar natuurlijk geen oog voor gehad. Nu wel. Dat vinden mijn kids grappig.

Virus is een vrij eenvoudig kaartspel, je speelt het in ongeveer 20 minuten. Diegene die als eerste vier gezonde organen heeft wint het spel. Er zijn dus kaarten met verschillende organen er op. Maar er zijn ook viruskaarten. Dit zijn kaarten waarmee je een medespeler kan klieren. Als er een virus op je orgaan zit, moet je het eerst beter maken voor je verder mag. Ook zijn er medicijn kaarten, hiermee maak je een orgaan weer beter.

Het leuke is: je kunt ook immuun worden. Daarnaast zijn er een aantal extra leuke kaarten. Bijvoorbeeld de nieskaart hiermee “nies” je jouw virus weg naar een andere speler. Een transplantatie kaart. Hiermee mag je een orgaan van jou ruilen met dat van een andere speler. Zo zijn er nog een paar grappige kaarten die het spel een leuke wending kunnen geven.

Conclusie: een leuk spel. Duurt niet te lang en je kan elkaar pesten door elkaar ziek te maken maar ook helpen door elkaar juist beter te maken. Misschien geeft niet iedereen er de voorkeur aan zo'n gevoelig onderwerp spelenderwijze op tafel te leggen, maar wij juist wel. De herkenbaarheid heeft het spel eigenlijk leuker gemaakt dan er voor.

Bekijk dit spel op Bol.com

leuk spel met kinderen - monopoly Valsspelers

Kosten: Ongeveer € 20
Getest door: Anita, man en kids, 6 en 10 jaar.

Monopoly. Bij de naam alleen al krijg ik de kriebels. Ik, Anita, ben dus écht een spelletjesmens, maar ik heb dus écht een hekel aan het spel Monopoly. Je hebt je hersenen niet nodig en bent volledig afhankelijk van geluk en pech. En het duurt zoooo lang. Niet mijn ding. Dus toen onze zoon vorig jaar het spel op zijn verlanglijst zette, was ik niet al te enthousiast. Gelukkig wilde hij graag de Valsspelerseditie: een variant op het originele bordspel.

Bij deze versie van Monopoly speel je het spel zoals je gewend bent met als extra dat je voordeel krijgt door vals te spelen. Om je een goed idee te geven van hoe dat hier gaat: ons gezin bestaat uit twee mensen die het niet erg vinden om te verliezen en altijd eerlijk zullen spelen, en twee mensen die er álles aan zullen doen om te winnen (en dan bedoel ik echt alles). Je kunt je dus wel voorstellen wat voor hilarische situaties het oplevert als je alle vier ineens moet en mag valsspelen.

Want er zitten valsspeelkaarten in het spel, waar een opdracht op staat. Deze kaarten liggen open op het bord met vijf tegelijk. Iedereen heeft dus dezelfde opdrachten. De eerste die erin slaagt mag de betreffende kaart pakken met het voordeel dat er bij hoort. Doordat iedereen weet wat de opdrachten zijn (bijvoorbeeld 'loop met de pion van een ander' of 'betaal te weinig') wordt iedereen extra oplettend. Behalve de valsspeelsaus die over het spel is gegoten, zijn er ook andere extra's toegevoegd. Zo kun je bijvoorbeeld een straat of hotel gratis krijgen. Ook zijn de kanskaarten heel anders dan de originele.

Het spel is afgelopen wanneer alle vakjes verkocht zijn. Dat is toch sneller dan hoe ik me het originele spel herinner, dat wij altijd speelden tot het faillissement van de spelers.

Conclusie: Het is een leuk spel. Sommige kaarten zijn niet echt uit te voeren en de handboeien blijven hier gewoon in de doos, maar daar kom je snel genoeg achter. Vergeleken met de originele Monopolyversie is het zelfs voor mij als Monopoly-vermijder echt een leuke aanvulling op de spellenvoorraad. De kinderen zijn sowieso fan: hoe cool is het om je moeder te betrappen op valsspelen?! (Is ze natuurlijk niet gelukt;) )

Bekijk dit spel op Bol.com

leuk spel met gezin - pandemic

Geschikt voor: 2 - 4 spelers, vanaf 8 jaar (volgens doos)
Kosten: Ongeveer € 35

Ook Pandemic is in deze tijd heel erg toepasselijk. Wij hebben het tijdens de eerste coronagolf aangeschaft. Wat grappig is, is dat er een aantal termen worden gebruikt die nu tijdens corona heel erg duidelijk zijn voor kids terwijl ze die vorig jaar veel minder goed hadden begrepen (bijvoorbeeld epidemie, uitbraak, quarantaine).

Het speelveld is een wereld kaart. Ook leuk voor de topo kennis van de kids.

Het bijzondere aan Pandemic is dat het een coöperatief spel is. Je speelt samen met elkaar om de wereld te redden van gevaarlijke ziektes. Je kan dus alleen samen winnen of samen verliezen. Dit geeft een grappige dimensie aan het spel. En zeker voor kids die moeilijk tegen hun verlies kunnen is dit wel fijn. Je moet het samen doen, je moet echt samenwerken!

Iedere speler heeft een rol. De een is bijvoorbeeld arts de ander juist coördinator of quarantainespecialist.  Door je rol heb je bijzondere mogelijkheden. Zo mag een arts alle blokjes van een ziekte verwijderen van een kleur wanneer deze een stad behandelt in plaats van één (normale speler). Een coördinator mag in de beurt de pionnen van medespelers verplaatsen.

In het begin lijkt het best ingewikkeld. Gelukkig kun je het spel makkelijker en moeilijker maken door meer of minder epidemie kaarten mee te laten doen.  Na een paar keer spelen kwamen wij er lekker in!  De kinderen vonden het interessant om zelf “Jaap van Dissel” te kunnen spelen! Het spel duurt ongeveer 45 minuten.

Conclusie: Erg leuk spel, toch zeker in deze tijd!  Wel meer voor kids vanaf 10 jaar dan 8 jaar vind ik zelf.

Bekijk dit spel op Bol.com

spelletjes voor kinderen - cluedo junior

Geschikt voor: 2 - 4 spelers, van 5-10 jaar (volgens doos)
Kosten: Iets minder dan € 20

De 'grotemensenversie' van Cluedo heb ik nooit gespeeld, wel het vergelijkbare 'Wie is de dader'. Omdat onze kids en ikzelf best wel doordenkers zijn, kocht ik Cluedo. Wel de Juniorversie, want mijn jongste is 6.

Het spel draait om het oplossen van een mysterie: er is speelgoed kapot gemaakt. De spelers gaan dmv een dobbelsteen over het bord naar verschillende kamers en proberen zo alle informatie te vinden die ze nodig hebben om achter het antwoord te komen: Wie heeft welk speelgoed in welke kamer stuk gemaakt? Het zoeken naar de antwoorden gebeurt door iedere pion en iedere kamer te bekijken en een conclusie te trekken. Die conclusie streep je door op je aantekeningenvel (meegeleverd). Bijvoorbeeld: je tilt een blauwe pion op en ziet aan de onderkant dat diegene het niet heeft gedaan. Zo ga je door tot je alle antwoorden hebt.

Degene die als eerste het antwoord op alledrie de vragen heeft, heeft gewonnen.

Conclusie: Het is een simpel, niet al te lang durend spel. We moesten de eerste keer even zoeken naar de precieze bedoeling. Nu die duidelijk is kunnen de kinderen dit spel ook gerust zonder ons spelen. De kinderen vinden het allebei een erg leuk spel. Niet voor niks is het tot ongeveer 10 jaar: voor volwassenen is het zeg maar niet echt een hersenkraker. Sterker nog: ik denk dat hier in december voor het hele gezin de 'volwassen versie' wordt aangeschaft. Nu de kinderen het principe kennen, verwacht ik dat ze die ook mee kunnen spelen. De oudste sowieso.

Bekijk dit spel op Bol.com

spelletjestips voor kinderen - cadeautip

Geschikt voor: 3-20 spelers, van 7-12 jaar (volgens doos)
Kosten: Ongeveer € 25
Getest door: Anita, Familie en kids, 6 en 10 jaar, Saskia man en kids

De traditionele versie van 30 seconds is bij ons in de familie al jaren een hit. Steevast gaat het mee op familieweekend en verloopt het spel met een hoop gelach en gediscussieer. Niet gek dus dat onze dochter, toen 9, graag mee wilde doen. Het principe van het spel kan een kind wel, maar de algemene kennis van een kind is natuurlijk heel anders dan een volwassene. Daar is door de maker van het spel wat op gevonden: een junior versie.

Voor degenen die het spel niet kennen: Je hebt 30 seconden de tijd om zo veel mogelijk begrippen zo te omschrijven dat je teamgenoten het raden. Het aantal goede antwoorden staan voor het aantal stappen vooruit op het speelbord, maar daar wordt eerst het aantal gegooide ogen vanaf getrokken. Je zult dus niet de eerste zijn die verschillende beurten niet beweegt over het speelbord heen ;)

De kinderversie is aangepast qua begrippen. Ook de volwassenen bij ons spelen graag de kinderversie tussendoor, omdat het type begrippen om een hele andere manier van omschrijven vraagt. Het is dus een leuke afwisseling. Ook de dobbelsteen is aangepast, de 2 (die dus staat voor -2 bij de antwoorden) is er vanaf gehouden, dus je gooit enkel 0 of 1. Dat maakt het hele spel een heel stuk leuker voor kinderen.

Conclusie: Hoewel ik het spel eigenlijk te duur vond, omdat we al een bord hebben en dus alleen andere kaartjes zochten, ben ik blij dat we de aanschaf hebben gedaan. Er wordt veel plezier aan beleefd. Je kunt zelfs moeilijke en makkelijke kaartjes combineren om gelijke kansen te geven aan kinderen en volwassenen. Op de doos staat vanaf 7 jaar, ik vind dat vrij jong om echt al snel te kunnen omschrijven. Mijn jongste vindt het leuk om mee te doen, maar het is toch een beetje voor spek en bonen. Ik zou het vanaf 8/9 jaar doen.

Coronatijd-tip: Saskia heeft dit spel tijdens de eerste lockdown met een ander bevriend gezin online gespeeld. Allemaal iets lekkers op tafel en een laptop, ieder zijn eigen bakje kaartjes en spelen maar!

Bekijk dit spel op Bol.com

leuk spel met kinderen - keezenspel

Geschikt voor: 2-6  spelers, van 6-99 jaar (volgens doos)
Kosten: Ongeveer € 15
Getest door: Anita en kids, 5 en 9 jaar

Het Keezenspel is hier in huis al jaren favoriet. Het is een bordspel, gebaseerd op Mens-erger-je-niet en je speelt het met een stok kaarten.

Iedere speler krijgt per ronde 4 kaarten. Deze hebben allemaal een eigen waarde en worden ingezet zoals je normaal gesproken met een dobbelsteen zou rollen. Je hebt een Koning of Aas nodig om je pion op het bord te mogen zetten, met 2 mag je twee stappen vooruit, met 3 drie vooruit en met 10 tien stappen vooruit. Maar er zitten ook extra's in, die het spel naar mijn mening juist leuk maken.

Met de 4 moet je achteruit. Een Vrouw zorgt dat je 12 vooruit mag. Met een boer mag je jouw pion ruilen met die van een ander. Met een 7 mag je twee pionnen verzetten, dus kun je heel makkelijk iemand anders slaan. Iedere keer krijg je weer vier nieuwe kaarten, totdat de eerste speler alle vier zijn pionnen in het huisje heeft.

Conclusie: een erg leuk spel, duurt zo'n drie kwartier. Wanneer iedereen het spel doorheeft kun je ook nog eens in teams spelen, waarbij je niet met elkaar mag overleggen maar wel elkaar pion mag verzetten . In de hoop dat je diegene dan helpt, want je weet niet wat hij of zij in de hand heeft. Dat zorgt hier altijd voor een hoop plezier. Onze zoon speelde dit spel al prima mee toen hij vijf was. Je moet alleen rekening houden met een andere denkwijze en dus speeltechniek, maar dat maakt het wat mij betreft juist erg leuk.

Bekijk dit spel op Bol.com

Andere spellen die hier leuk zijn voor kinderen

Jenga

Wie kent Jenga niet? Wie zijn handen bibberen het minst en wie heeft het beste ruimtelijk inzicht? Jenga wordt hier regelmatig uit de kast gepakt als kort spelletje tussendoor. Zoek naar Jenga op Bol.com

Tip: onze gevoelige kinderen hadden voorheen een hekel aan Jenga door het onverwachte omvallen en de herrie die daarmee gepaard ging. Tegenwoordig spelen we het op de grond, op een vloerkleed. Dit dempt het geluid en dus ook de schrik.

De toren van Pisa

Oh ik houd zo van die ouderwetse spelletjes. Ook deze speel je in een loos kwartiertje. Even qualitytime. De kinderen spelen dit hier thuis zelfs wel eens alleen. Rol met de dobbelsteen en kom er achter van welke etage een poppetje moet verdwijnen. Wacht tot hij helemaal stilstaat en... succes! Zoek de Toren van Pisa op Bol.com

IQ spellen

Een leuk spelletje dat kinderen alleen kunnen spelen. Wij hebben meerdere IQ spelletjes in de kast staan, die regelmatig eruit worden gehaald. Het zijn kleine spelletjes die je makkelijk in je tas kunt stoppen en eigenlijk overal te spelen zijn. Bekijk hier verschillende IQ-spellen van SmartGames

Tot zover onze ervaring met spelletjes voor kinderen. Hopelijk heb je er iets aan gehad. Spelletjestijd = qualitytime

Heb jij tips voor Go-Kids? Voel je vrij om contact met ons te zoeken en je verhaal te vertellen! Je kunt ons mailen op info@go-kids.nl.