De klok verzetten.. hoe doe je dat als je kinderen hebt?

28 maart is het weer zo ver: de klok wordt verzet. De zomertijd gaat in, wat inhoudt dat de klok een uur vooruit gaat.

Daarom is het weer tijd om dit oude blog boven water te halen. 

 

Wij verzamelden tips om de overgang van zomertijd naar wintertijd en andersom zo goed mogelijk door te komen met je kinderen.

In deze tijd met internet op zo'n beetje al je apparaten is het allemaal niet zo moeilijk meer. De computer wordt automatisch verzet, de telefoons gaan vanzelf en in de meeste gevallen de televisie zelfs ook. De rest van de klokken verzet je zelf, met je telefoon als back-up om niet steeds te hoeven twijfelen. Wanneer je je kinderen niet een uur te laat op school brengt na het verzetten, heb je het goed gedaan.

Piece of cake zou je dus denken. Helaas werkt het verzetten van de klok wanneer je kinderen hebt net iets anders. Die hebben nu eenmaal niet van die knopjes waarmee je gewoon kunt instellen dat het vanaf nu een uur later is. En dat de klok vooruit gaat betekent dus dat een kind dat vandaag nog om zeven uur gaat slapen, dat volgende week ineens om acht uur pas doet. En daardoor dus ook vroeger wakker zal worden.  Ai.. Dat willen we natuurlijk niet. 

Gelukkig zijn er ook kinderen (en ouders) die helemaal geen last hebben van het verzetten van de klok. Ik ben er jaloers op. Voor degenen die, net als wij, ieder jaar een week ontregeld zijn staan hebben we wat tips verzameld. Er is geen garantie dat ze zullen werken, maar het is het proberen waard!

Geleidelijk verschuiven van de tijd

Sommige ouders, waaronder ik zelf, werken met het geleidelijk verschuiven van de tijd. Dit doe je bijvoorbeeld zo:

  • Werk met kwartiertjes. Vanaf donderdag verschuif je de bedtijd iedere dag met een kwartier. Op de dagen erna doe je dit ook, totdat je op zondag weer gelijk loopt met de zomertijd. De sprong is zo niet meer zo groot, wat bij ons altijd enorm hielp.

Dus: de normale bedtijd is in dit voorbeeld 19 uur. Op donderdag wordt dit 18.45, op vrijdag 18.30, op zaterdag 18.15 en op zondag is het 19 uur nieuwe tijd. Bij de wintertijd doe je dit omgekeerd; dus op donderdag 19.15 enzovoorts.

  • Probeer ook het avondeten iets eerder op tafel te zetten in de dagen voorafgaand aan de zomertijd. Dit zou invloed hebben op de biologische klok van je kind.
  • Er zijn zelfs tips te vinden over het verschuiven van de bedtijd met tien minuten per dag. Je bent dan zes dagen bezig, maar doordat de stappen nog kleiner zijn zouden kinderen er nóg minder van merken.

Doe gewoon net alsof je neus bloedt

Een hele andere methode is deze; doe alsof er niks aan de hand is. Je verzet de klokken de avond van te voren en leeft zondag gewoon op de klok. Rek de bedtijd niet te lang. Zelf ga je ook wel eens een uurtje eerder naar bed, toch? Waarschijnlijk ben je de eerste paar dagen wel wat eerder op bij deze methode, maar het scheelt wel een hoop nadenken en plannen.

Tips bij allebei de methodes voor wennen aan de zomertijd

Maak het goed donker in de slaapkamer. Zo kan het zonlicht er niet voor zorgen dat hij of zij een link legt met de tijd.

Hoe zeer je ook je best doet, helaas kan het evengoed gebeuren dat je kind vroeger wakker is of langer wakker ligt. Spreek in dat geval af om nog een tijdje rustig in bed te blijven, om bijvoorbeeld wat te lezen.

Ezelsbruggetje voor zomertijd en wintertijd

Tot slot, omdat het gewoon verwarrend is die zomertijd en wintertijd, een ezelsbruggetje. Gaat de klok nou vooruit of gaat hij achteruit? En is het dan later vroeg, of vroeger laat, of allebei 😉? Als je je dit nog eens afvraagt, denk dan hier aan;

Achter in het jaar gaat de klok achter uit. Voor in het jaar gaat de klok voor uit.

Simpel toch? Ik ben benieuwd of je je dit in het najaar nog herinnert.