Een Puur Avontuur: Een Weekendje Terschelling met ons gezin

Wij hadden een onvergetelijk weekend weg met het ons gezin, genieten van de prachtige natuur en de rust van het eiland Terschelling.  Wij zijn met z'n vieren een weekendje naar Terschelling geweest, Martijn, Melle, Julia en ik hadden de kans om bij te bij Puur Terschelling te verblijven, een kleinschalige camping gelegen tegen de duinen. Met hun unieke ingerichte duintenten en een scala aan activiteiten, beloofde dit een weekend vol avontuur en ontspanning te worden.

Op vrijdagmiddag haalden we de kids uit school en gingen we op weg naar de boot in Harlingen. Onderweg waren we flink aan het fantaseren over waar we zouden belanden en of we de Gorgels zouden gaan zien. Wat ja, voor Julia en Melle is Terschelling het Gorgel eiland. In Harlingen pakten wij de boot naar West Terschelling waar we zo'n twee uur later aankwamen. Daar stonden er twee bakfietsen voor ons klaar bij Zeelen fietsenverhuur. Onze bagage werd met een busje door Zeelen Fietsenverhuur naar Puur Terschelling gebracht. Eerste tip: neem een elektrische fiets vooral als je een man hebt die je graag de toeristische route laat fietsen!

Puur Terschelling erf  Puur Terschelling overnachten met kids

Puur Terschelling in Oosterend

We wilde deze trip in gaan zonder verwachtingen en plannen en zo kwamen we rond 19u in Oosterend. Geen idee dat dit het laatste dorp op het eiland was en dat als je nog boodschappen wilde halen je weer 5 km terug moest fietsen, dus bij deze meteen tip 2 :).

Jochem, bij wie ik de boeking had gemaakt, kwam ons al tegemoet lopen en verwelkomde ons hartelijk. We kregen een rondleiding over het erf, werden voorgesteld aan de dieren en kregen een rondleiding in ons fraaie verblijf voor de komende dagen. Wat een heerlijkheid om zo gastvrij ontvangen te worden! We voelden ons meteen thuis.

Puur duin tent terschelling

Ontdekking van de Unieke Duintenten

Eenmaal gesetteld begon de ontdekking van de charmante duintenten van Puur Terschelling. Op het campingterrein, wat eerder een mooie grote tuin met grasveld is, staan vier prachtig ingerichte 6-persoons tenten, elk met een groot familiebed voor vier personen en een comfortabele 2-persoons halfhoogslaper.
Maar er viel ons nog veel meer op! Een lief kaartje op het aanrecht om ons te verwelkomen, leuke rekjes en een fijn passend servies, een geweldige stormlamp ( die hebben we inmiddels ook besteld) beddengoed van Optidee ( we waren allemaal meteen verliefd). Buiten heerlijke hangmatten, genoeg privacy een prachtige omgeving. De sfeer van de tenten was ook overal op het erf te zien, echt puur. Hier is echt gedacht aan details! Wat ons echt betoverde waren de panorama dakvensters, waardoor we 's nachts de sterrenhemel konden bewonderen. Melle en ik sliepen samen in de hoogslaper en terwijl het donker werd konden we naar buiten kijken, naar de sterren en de maan.

Overnachten met kids Terschelling  Puur Terschelling ervaren met kids

Privé sanitair in de donkere nacht

Op ongeveer 50 meter van de tent, vlak bij de stallen heb je je privé sanitair. Dus toen het echt donker was, we waren allemaal zo enthousiast dat op tijd naar bed te gaan, gingen we nog even de tent uit voor een bezoekje aan het toilet. Dit hoort echt bij de beleving van Puur Terschelling. Want ik weet niet wie er meer straalden onderweg van de tent naar het toilet, de bijna volle maan, de sterren of de kids die het een prachtig avontuur vonden. En eerlijk, wat is het het adembenemend!

⭐Duisternis en Rust in de Boschplaat: De camping bevindt zich in de buurt van het Europees natuurreservaat de Boschplaat, dat trots het predicaat van het eerste Dark Sky park van Nederland draagt. Dit betekent dat het 's nachts echt donker is, waardoor de rust en stilte overweldigend zijn en lichtvervuiling minimaal is. ⭐

Puur genieten Terschelling

Puur Genieten op zaterdagochtend

Zaterdagochtend werden we wakker van het geluid van Paarden! Totaal nog niet naar gekeken maar vlakbij de tent is er een veld waar Paarden staan, en niet 1 maar soms wel meer dan 10! Na het horen van de paarden was iedereen meteen wakker en zijn we naar buiten gegaan. Het boerenerf van Puur Terschelling is prachtig!  Tijdens ons verblijf werden we omringd door schapen, lammetjes, paarden, veulens, ezels, konijnen, cavia's en de twee vriendelijke labradors Soof en Suus. De dieren waren ontzettend knuffelbaar en onze kinderen waren dolgelukkig om hun nieuwe harige vrienden te ontmoeten.

Tip: boek één van de Puur activiteiten.

In de ochtend fietsen we door wat dorpjes naar Midsland waar we de fietsen even parkeren en genieten van de prachtige authentieke winkeltje. We zien een leuke bakkerij waar we het niet kunnen laten om nog iets lekker te bestellen. We kopen nog wat souvenirs en dan fietsen we via de supermarkt terug naar Oosterend. Want om 13u mogen we mee op de Huifkar.

huifkar met kids Puur Terschelling   Overnachten met kids op Terschelling

Puur activiteiten

Naast het genieten van de rust en de dieren, waren er ook verschillende activiteiten beschikbaar bij Puur Terschelling. We maakten een huifkartocht door de prachtige omgeving, waardoor we nog meer van de natuurlijke schoonheid van het eiland konden zien. Ane, de koetsier en de vader van Jochem, neemt ons mee voor een rit over een deel van het eiland. Samen met nog zo'n 15 andere mensen zitten we op de huifkar die getrokken wordt door 3 paarden. Ane begint te vertellen over het eiland, waar we rijden, wat de geschiedenis is, over de geschiedenis van Puur Terschelling en over alles dat we tegen komen. Wat een prachtige man en een heerlijke verteller! Zelfs de kinderen luisteren geboeid en genieten van de prachtige rit. Want na de prachtige natuur van de Boschplaat gaan we via de duinen over het strand! Wat een belevenis! Op het strand stoppen we voor iets lekker en wat drinken! Ook dit is prachtig, wat een fantastische omgeving! De kids hadden geen idee wat een huifkartocht was, maar vonden het geweldig.

Naast de huifkar tocht zijn er nog veel meer leuke activiteiten die je bij Puur Terschelling kan doen, denk hierbij aan Paardrijden, Wadlopen, 4x4 Landrovertochten en een Ezelwandeling. Maar er is nog veel meer!

Activiteiten in Oosterend

Na de huifkartocht zijn we even lekker naar de tent gegaan. Na even tot rust te zijn gekomen, hebben we de fiets gepakt naar 'De Buren' dit is een winkeltje in Oosterend waar ze van alles verkopen. Hier hebben we alle vier een eiland schat gekocht om terug mee naar huis te nemen. Daarna zijn we de duinen in gefietst om naar de strandtent Heart Break Hotel te gaan. Hier hebben de kids nog even lekker gespeeld en hebben wij lekker op het terras gezeten.

Dan is het tijd om terug te fietsen en te gaan eten. Omdat we zo verkocht zijn aan Puur Terschelling hebben we er weer voor gekozen om bij de tent te eten. Na het avondeten besluiten we te wachten op de zonsondergang! De kids beginnen weer over De Gorgels en bewapend met een verrekijker, en vergrootglas gaan we de duinen in. Op zoek naar de Gorgels en eigenlijk om te genieten van de omgeving en de zonsondergang.

Locatie van Puur Terschelling

Boven op de duinen wordt nog eens duidelijk op wat voor een prachtige locatie wij verblijven. We zitten op een smal stukje van het eiland waardoor je vanaf de duinen aan beide kanten de zee kan zien. We kijken aan de ene kant uit over het erf van Puur Terschelling en aan de andere kant over de prachtige duinen. We gaan op avontuur en genieten van al het mooie dat we tegen komen met als eind een prachtige zonsondergang.

Bij terug komst bij de tent is het weer tijd om naar de maan en sterren te kijken en vooral om te gaan slapen. Want deze dag was heel erg lang met heel veel mooie avonturen. We vallen allemaal zo in slaap en de volgende dag begint weer met het geluid van de paarden.

Overnachten met kids op Terschelling

Tip,'s avonds kan je ook nog genieten bij een vuurtje, je kan hier ook spelletjes spelen of een spelletjes pakken om in de tent te spelen.

Puur genieten op zondagochtend

Op zondagochtend worden we heerlijk relaxt wakker en nemen ons ontbijtje mee naar buiten. In overleg met onze kindjes besluiten we zolang mogelijk op het erf te blijven want helaas moeten we vanmiddag weer terug met de boot. Melle en Julia zijn alleen maar aan het spelen, op de trampoline, gaan van de glijbaan naar de konijntjes en cavia's. Maar waar zijn de hondjes? Toen die naar buiten kwamen was er nog meer speelplezier. Julia ging praten met de paardenmeisjes en Melle onderzocht het konijnenhuisje. Toen we uiteindelijk moesten gaan vertrekken, wilden ze niet mee. Met veel moeite kregen ze de kids in de bakfietsen. Melle viel na tien minuten in slaap en Julia is er ook maar bij gaan liggen.

Wat een prachtig puur weekend. Want tijdens een weekend Puur Terschelling, denk je heel vaak na over het woord Puur. En ik denk dat ik het woord Puur 100% passend is voor Puur Terschelling. Een prachtige authentieke ervaring op een fraai rustiger stukje Terschelling!

Wil je ook zo'n mooie beleving en nieuwe herinneringen maken op deze geweldige plek? Bekijk dan hier alle informatie.