De eerste mobiele telefoon van je kind
Eens zal het ervan komen: een mobiele telefoon voor je kind. Maar wanneer is dat moment? Welk abonnement kies je? En welke afspraken maak je? We geven je wat tips.
Kies het juiste moment
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is geen algemene regel die bepaalt hoe oud kinderen moeten zijn voordat ze een mobiele telefoon mogen. Veel ouders denken dat de overgang naar de middelbare school het juiste moment is voor een eerste mobiele telefoon. Maar het kan verstandig zijn om er juist al eerder eentje te geven. Bijvoorbeeld in de zomer van groep 7 naar 8. Want op de middelbare school heb je ineens veel minder zicht op wat je kind doet. Je bepaalt als ouder uiteraard helemaal zelf wanneer jouw kind eraan toe is om een eigen mobiele telefoon te hebben. Kies je ervoor om je kind al op jonge leeftijd een mobiele telefoon te geven, begeleid dit dan goed. Neem samen met je kind stap voor stap de telefoon door. Laat zien wat je kind allemaal met zijn telefoon mag doen en wat niet.
Vergelijk hier de Sim only opties
Maak duidelijke afspraken
Veel kinderen kijken ernaar uit: eindelijk hun eigen mobiele telefoon. Want klasgenootje 1 heeft er al eentje en klasgenootje 2 heeft hem al sinds groep 6. Nu is dan eindelijk het moment aangebroken dat jouw kind er ook eentje krijgt. En dan is de aantrekkingskracht groot om er de hele dag mee te willen spelen. Kijk eens goed naar de beslissingen die je kind maakt.
Reageert je kind erg impulsief? Of denkt hij goed na voordat hij iets doet? Zo kun je je een voorstelling maken van het gedrag van je kind in een groepsapp en hoe hij met zijn telefoon zal omgaan.
Hoe open is jullie band? Kan je kind met al zijn vragen en zorgen bij jou terecht? En vertelt je kind jou altijd alles? Een goede vertrouwensband is belangrijk als je kind leert omgaan met sociale media en apps. Het kan ook zijn dat je kind van nature geen prater is en het lastig vindt om hulp te vragen, hou daar ook rekening mee.
Hoe gaat je kind om met afspraken? Bij het gebruik van de telefoon heeft je kind regels nodig. Kun je in het dagelijks leven goede afspraken maken met je kind? Of zoekt hij continu de grenzen op? Wees dus slim en stel regels op. De afspraken die je kunt maken zijn bijvoorbeeld:
- Hoeveel uur per week mag je kind ermee bezig zijn?
- Gaat telefoontijd af van schermtijd (bijvoorbeeld tv en tablet)?
- Hoe houden jullie de tijd bij?
- Mag de telefoon alleen in de woonkamer gebruikt worden of mag ie ook mee naar de slaapkamer? Of … naar de wc?
- Mag alles op de telefoon, of mogen sommige dingen niet? Bijvoorbeeld apps downloaden waarvoor je moet betalen?
- Gebruik geen telefoon in het verkeer
- Geef uitleg over privacy
- Voorzichtig met plaatsen van foto's en video's
- Geen telefoon voor het slapengaan
- Geen telefoons aan tafel
Wist je dat…
… er apps zijn die de schermtijd van je kind kunnen regelen? Je stelt bijvoorbeeld in dat je zoon 30 minuten per dag op het scherm mag, en daarna gaat het scherm op zwart. En als je kind een app wil downloaden, kan dat pas als jij via de app toestemming geeft.
Waarom een mobiele telefoon voor je kind?
Continu contact hebben met vrienden en vriendinnen via WhatsApp, video’s kijken op YouTube en andere social media afstruinen: als je kind een smartphone heeft, gaat er een wereld voor hem open. Wat voor jou de belangrijkste afweging kan zijn, om je kind een mobiele telefoon te geven, is de bereikbaarheid. Als je kind zelfstandiger wordt en bijvoorbeeld alleen naar de middelbare school fietst, kan het jou een veilig gevoel geven als hij een telefoon bij zich heeft. Als er iets is, kan je kind je dat meteen laten weten. Voor je kind is vooral het sociale aspect belangrijk. Als zijn klasgenoten een telefoon hebben, wil hij graag meedoen met de groep. Heel begrijpelijk, want veel dingen worden nu eenmaal geregeld via de smartphone. Denk aan afspraken die via WhatsApp worden gemaakt, maar kinderen kunnen elkaar ook volgen op Snapchat en Instagram.
Als je kind voor het eerst een eigen telefoon krijgt, is het handig om hem goed te begeleiden. Wat mag hij wel en niet doen op die telefoon? Hoe houd je het veilig? En hoe kan je kind het beste omgaan met sociale media?
Vergelijk hier alle abonnementen
maak je kind 'mediawijs'
Mediawijsheid is op een veilige en slimme manier omgaan met media: sociale media, internet, telefoons, kranten, enz. Je kunt je kind niet vroeg genoeg leren, dat sommige dingen slim zijn om te doen (je socialmedia-account achter een slotje zetten bijvoorbeeld) en andere dingen echt onverstandig zijn (alles geloven wat je leest bijvoorbeeld).
Mediawijsheid is een groot ding op scholen. En dat is niet gek: want stel je eens voor dat je opgroeit in deze tijd met die overweldigende hoeveelheid informatie. En alle sociale online regels die je nog niet kent. Als ouder kun je hier een belangrijke rol in spelen, door samen met je kind te kijken naar zijn online gedrag.
Oplet: openbare wifi
Een openbaar wifinetwerk, dus waar je geen password voor nodig hebt, is heel aantrekkelijk voor hackers. Leer je kind dus om in te loggen op beveiligde netwerken.
Welke mobiel geef je je kind?
Veel (jonge) kinderen zijn vaak nog niet zo zuinig op hun spullen. Een telefoon laat je makkelijk vallen of ze kunnen hem ergens vergeten. Dan is het zonde van je geld om meteen een dure telefoon aan te schaffen. Om eerst zoveel mogelijk toezicht te kunnen houden, is het verstandig om te beginnen met een oude mobiel of smartphone die je te leen geeft aan je kind. Spreek met je kind af dat het toestel van jou en je partner blijft en dat je kind hem op bepaalde momenten mag gebruiken. Het voordeel daarvan is dat jij het voor het zeggen hebt. Spreek voorlopig af (zeker als je kind nog heel jong is) dat je altijd mag meekijken.
Heb je geen oude telefoon over? Koop er dan één die al is gebruikt (wel met een nieuwe sim-kaart). Kies een gebruiksvriendelijke telefoon of één die jij al gewend bent. Het is wel zo handig als jij weet hoe het apparaat werkt, als je je kind in de gaten wilt houden en meer uitleg wilt geven.
Telefoonkosten
Het gebruik van een telefoon kost natuurlijk geld. Maak afspraken wie wat betaalt. Betalen jij en je partner elke maand de rekening of een deel daarvan? Kies een abonnement of prepaid waarbij je ervoor kunt zorgen dat er niet meer data worden gebruikt dan vooraf is afgesproken.
Regel het financieel
Een mobiele telefoon kopen en hebben is een behoorlijke uitgave. Het toestel zelf is 1 ding, maar een abonnement of prepaidkaart moet ook betaald. Maak duidelijke afspraken hierover, zoals:
- Wie betaalt het toestel, of doen jullie dat samen? En kies jij als ouder het toestel, of mag je kind dat doen? En in dat laatste geval: moet hij of zij dan meer bijdragen?
- Ga je voor prepaid of abonnement?
- Wie betaalt het abonnement, of doen jullie dat samen?
- Mag je kind alleen met WiFi-verbinding internetten, of sluiten jullie een abonnement met data af?
- Als de bundel of de kaart leeg is, is het dan sowieso op = op? Of mag je kind bijkopen, en is dat dan van eigen geld en/of alleen in overleg?
- Als je kind zelf moet meebetalen, laat de abonnementskosten dan van de eigen betaalrekening gaan. Eventueel verhoog je hiervoor het zakgeld. Zo ziet je kind meteen wat bijkopen van data doet, en is de ‘pijn’ beter voelbaar.
Als kinderen hun eerste ervaringen opdoen met hun smartphone, hebben ze vaak nog geen idee hoeveel bellen en internetten eigenlijk kost. Hoe breng je je kinderen bij wat je per maand betaalt voor belminuten en MB's? En hoe voorkom je hoge rekeningen achteraf?
Dus ga je een nieuw toestel kopen, dan is het helemaal niet gek om je kind bij de speurtocht te betrekken. Bespreek prijsverschillen tussen de merken, aanbieders en abonnementen. En wijs hem of haar vooral op aanbiedingen die te goed zijn om waar te zijn, en hoe je een aanbieding eigenlijk checkt.
Waar je op kunt letten:
- Een tijdelijk maandbedrag (maar na 2 maanden al betaal je het dubbele).
- Een langlopend contract (2 jaar, terwijl je kind volgend jaar misschien een andere keuze wil maken).
- Welke kosten je betaalt als je een limiet overschrijdt.
- Of en hoeveel je betaalt voor de aanschaf van een toestel, bovenop de abonnementskosten.
Prepaid
Prepaid is dé manier om hoge kosten te voorkomen. Met een Prepaid nummer koop je vooraf beltegoed. De simkaart krijg je van van de telefoonaanbieder en die stop je dan in je telefoon. Zo weet je dus precies hoeveel je kwijt bent! Als je beltegoed op is, kan je dat op deze via een app weer opwaarderen. Onderweg kan je kind bellen of een WhatsApp-berichtje sturen. Wil je kind ook al wat meer internetten? Laat hem dat vooral thuis via wifi doen. Internetten met prepaid is duur.
Vergelijk hier de Sim only opties
Voordelen
- Als het tegoed op is, is het ook echt op. Bellen en internetten kan dan niet meer. Je kind kan nog wel gebeld worden.
- Je leert je kind goed leren wat bellen en internetten eigenlijk kost. Met een YouTube-filmpje kijken op het schoolplein jaagt hij zijn tegoed er zo doorheen.
Nadeel
- De tarieven zijn vaak hoog vergeleken met een abonnement. Een prepaidminuut kost gemiddeld zo’n €0,15. Bellen met een abonnement kan al vanaf €0,01 per minuut.
Telefoonabonnement
Als je kind al wat vaker belt en internet (ongeveer 30 minuten en 50 MB), is een abonnement interessanter. Abonnementen met kleine bel- en internetbundels zijn er al vanaf ongeveer €5. Met 50 minuten en 500 MB komt je kind een heel eind.
Vergelijk hier alle abonnementen