De klok verzetten... hoe doe je dat als je kinderen hebt? 

Aankomend weekend is het weer zo ver, de klok wordt verzet. De wintertijd gaat in, wat inhoudt dat de klok een uur achteruit gaat. Wij verzamelden tips om de overgang van zomertijd naar wintertijd zo goed mogelijk door te komen met je kinderen.

In deze tijd met internet op zo'n beetje al je apparaten is het allemaal niet zo moeilijk meer. De computer wordt automatisch verzet, de telefoons gaan vanzelf en in de meeste gevallen de televisie zelfs ook. De rest van de klokken verzet je zelf, met je telefoon als back-up om niet steeds te hoeven twijfelen. Wanneer je aanstaande maandag niet een uur te vroeg op je werk staat heb je het goed gedaan.

Piece of cake zou je dus denken. Helaas werkt het verzetten van de klok wanneer je kinderen hebt net iets anders. Die hebben nu eenmaal niet van die knopjes waarmee je gewoon kunt instellen dat het vanaf nu een uur vroeger is. En dat de klok achteruit gaat betekent dus dat een kind dat vandaag nog om zes uur wakker wordt, zich aanstaande zondag om vijf uur meldt. Ai.. Dat willen we natuurlijk niet. Of wat denk je van de avonden? Niet ieder kind kan er tegen om ineens een uur langer beneden te mogen blijven. Misschien dat het op de dag zelf nog lukt, maar hoe gezellig zal de volgende dag dan zijn?

Gelukkig zijn er ook kinderen (en ouders) die helemaal geen last hebben van het verzetten van de klok. Ik ben er jaloers op. Voor degenen die, net als wij, ieder jaar een week ontregeld zijn staan hebben we wat tips verzameld. Er is geen garantie dat ze zullen werken, maar het is het proberen waard!

Geleidelijk verschuiven

Sommige ouders, waaronder ik zelf, werken met het geleidelijk verschuiven van de tijd. Dit doe je bijvoorbeeld zo:

  • Werk met kwartiertjes. Vanaf donderdag verschuif je de bedtijd iedere dag met een kwartier. Op de dagen erna doe je dit ook, totdat je op zondag weer gelijk loopt met de wintertijd. De sprong is zo niet meer zo groot, wat bij ons altijd enorm hielp.

Dus: de normale bedtijd is in dit voorbeeld 19 uur. Op donderdag wordt dit 19.15, op vrijdag 19.30, op zaterdag 19.45 en op zondag is het 19 uur nieuwe tijd. Bij de zomertijd doe je dit omgekeerd; dus op donderdag 18.45 enzovoorts.

  • Probeer ook het avondeten iets later op tafel te zetten in de dagen voorafgaand aan de wintertijd. Dit zou invloed hebben op de biologische klok van je kind.
  • Er zijn zelfs tips te vinden over het verschuiven van de bedtijd met tien minuten per dag. Je bent dan zes dagen bezig, maar doordat de stappen nog kleiner zijn zouden kinderen er nóg minder van merken.

Doe gewoon net alsof je neus bloedt

Een hele andere methode is deze; doe alsof er niks aan de hand is. Je verzet de klokken de avond van te voren en leeft zondag gewoon op de klok. Het kan zijn dat je kind wat eerder moe is, rek de bedtijd dan niet te lang. Zelf ga je ook wel eens een uurtje eerder naar bed, toch? Waarschijnlijk ben je de eerste paar dagen wel wat eerder op bij deze methode, maar het scheelt we een hoop nadenken en plannen.

Tips bij allebei de methodes

Maak het goed donker in de slaapkamer. Zo kan het zonlicht er niet voor zorgen dat hij of zij een link legt met de tijd.

Hoe zeer je ook je best doet, helaas kan het evengoed gebeuren dat je kind vroeger wakker is. Spreek in dat geval af om nog een tijdje rustig in bed te blijven, om bijvoorbeeld wat te lezen.

Ezelsbruggetje

Tot slot, omdat het gewoon verwarrend is die zomertijd en wintertijd, een ezelsbruggetje. Gaat de klok nou vooruit of gaat hij achteruit? En is het dan later vroeg, of vroeger laat, of allebei 😉? Als je je dit nog eens afvraagt, denk dan hier aan;

Achter in het jaar gaat de klok achter uit. Voor in het jaar gaat de klok voor uit.

Simpel toch? Ik ben benieuwd of je je dit in het voorjaar nog herinnert.