Een kinderfeestje organiseren... de één schudt de invulling voor een partijtje zó uit de mouw, de ander vindt het een stuk lastiger. Het is ook maar net hoeveel werk je ervan wilt maken.
Maar ja, je kind is maar één keer per jaar jarig en de periode dat een kinderfeestje leuk voor ze is duurt ook niet heel lang. Zeg dat je het eerste echte kinderfeestje organiseert als jouw zoon of dochter 4 jaar wordt en de laatste voor de 12e verjaardag... dat zijn maar 9 kinderfeestjes in een kinderleven. Best een goede reden om er in elk geval goed aandacht aan te besteden toch?
Wat voor cadeau voor deze verjaardag?
Voordat je met het kinderfeestje begint... bedenk wat voor cadeau je jouw jarige wilt geven en regel dat lekker op tijd. Inspiratie bij BOL. voor verjaardagscadeaus voor kinderen, afhankelijk van de leeftijd:
Stappenplan voorbereiding feestje : 7 vragen
Zoals met alles is een goede voorbereiding belangrijk bij het organiseren van een kinderfeestje.
Om daar een beetje structuur in te krijgen ga je in elk geval de antwoorden invullen op verschillende W & H-vragen. Gebruik deze als stappenplan om mee te beginnen:
- Waar: vier je het feestje thuis of ergens anders... en waar dan?
- Wanneer: op welke datum en tijd ga je het feestje vieren?
- Wie: welke kinderen nodig je uit?
- Wat: wat gaan de kinderen tijdens het feestje doen?
- Wie: welke mensen begeleiden het feestje?
- Wat: welke spullen heb je allemaal nodig?
- Hoe: hoe pak je het zelf invullen van het feestje aan?
Deze basis van vragen is nodig voor elk kinderfeestje. Er is nog wel een W-vraag: Waarom... dat is wel duidelijk lijkt me: het waarom is de verjaardag van jouw kind!
Wensen van de jarige
Bij het bedenken van de invulling voor het kinderfeestje wil je vast voor zover mogelijk de wensen van jouw kind vervullen. Wat wil de jarige graag? Nu zijn die wensen niet altijd reëel, dus is het wel goed om de dromen een beetje te begrenzen als je vraagt wat voor feestje ze willen. Het moet tenslotte qua organisatie en kosten wel te doen zijn voor jou. Heb jij een kind dat graag groot denkt? Dan kan het slim zijn om niet de volledig open vraag te stellen wat hij of zij voor feestje wil. Dan is het handiger om een aantal ideetjes voor te leggen en daaruit te laten kiezen.
Waar: feestje thuis of ergens anders vieren?
Voor het 'waar' is de eerste vraag: wil je het kinderfeestje thuis vieren of ergens anders? Wat je vaak ziet is dat ouders er bij jongere kinderen voor kiezen om het thuis te doen. Naarmate ze ouder worden is het logischer om naar een locatie buiten de deur te gaan. Dan willen ze vaak activiteiten doen die thuis niet altijd goed mogelijk zijn.
Voordelen van een kinderfeestje thuis
Een feestje thuis vieren heeft de nodige voordelen. Het is de vertrouwde omgeving van jouw kind, dat kan de spanning die komt kijken bij het partijtje een stukje verminderen. Je kunt ook vrij eenvoudig het aantal kindjes dat je uitnodigt beperken: dat is afhankelijk van de ruimte die je in jouw huis hebt. Thuis heb je alle vrijheid in het invullen van het feestje, je bent niet afhankelijk van arrangementen die aangeboden worden. Je zit niet met vervoer van een groep kinderen. En ook niet onbelangrijk: je bent flexibel in de kosten die je maakt.
Voordelen van een feestje ergens anders
Een kinderfeestje ergens anders dan thuis vieren heeft ook heel wat pluspunten. Je hebt geen huis vol kinderen die je zelf moet zien te vermaken. Geen rommel ook in je eigen huis. Ergens anders is wel breed.... je kunt daar nog allerlei kanten mee op:
- een feestje op een locatie (binnen of buiten) met een compleet arrangement waarbij alles geregeld is
- een feestje buiten waarbij je de invulling gedeeltelijk of helemaal zelf regelt
- een locatie huren waar je de invulling gedeeltelijk of helemaal zelf regelt
Zoek een kinderfeestje in jouw regio!
Compleet arrangement - alles geregeld
Kies je voor een feestjes arrangement met activiteit(en), begeleiding, eten en drinken - dan hoef je zelf na het boeken ervan nergens meer over na te denken: je zorgt ervoor dat iedereen op tijd aanwezig is en de rest wordt geregeld.
Feestje buiten - invulling (deels) zelf regelen
Een feestje buiten kun je op elke plek vieren waar lekker de ruimte is. Een park, het bos, strand, recreatiegebied, natuurspeeltuin... er zijn zo veel plekken waar je kunt neerstrijken met de kinderen. Zorg hierbij wel voor een plan B, voor als het weer echt niet te doen is.
Je kunt een organisatie vragen om de activiteit(en) in te vullen en begeleiden of dat zelf doen. Er zijn best veel aanbieders van feestjesactiviteiten die naar een samen af te spreken plek in de buitenlucht komen om een superleuke invulling te geven aan het partijtje. Dan hoef jij eigenlijk alleen maar te zorgen voor lekkers te eten en drinken - en foto's te maken van de kids die heerlijk bezig zijn.
Of je bedenkt gewoon helemaal zelf wat de kids gaan doen - dan lijkt het verder qua organisatie veel op een feestje thuis. Qua voorbereiding is het dan natuurlijk wel extra belangrijk dat je alle spullen bij je hebt op de feestplek. Zie verder de handige tips onderaan voor het invullen van een feestje!
Locatie huren - invulling (deels) zelf regelen
Wil je wel een feestje binnen vieren - bijvoorbeeld omdat de kans op slecht weer in de feestperiode groot is - maar niet thuis? Dan kun je kijken naar het huren van een locatie om de verjaardag te vieren. Speeltuinverenigingen, kinderboerderijen, sport- en Scoutingclubs - er zijn er heel wat die voor extra inkomsten ook ruimte verhuren.
Je huurt dan vaak alléén de ruimte, dus alles wat verder komt kijken bij een feestje thuis (activiteiten, eten & drinken, begeleiding, spullen) regel je dan op de locatie. Er zijn locaties die je alleen kunt afhuren als je het eten & drinken door hen laat verzorgen - dat maakt het feestje vaak duurder, maar is ook wel weer heel makkelijk.
Wanneer: op welk moment plan je het partijtje?
Wanneer plan je het feestje? Dat is vooral afhankelijk van de vraag wanneer de kinderen die uitgenodigd worden beschikbaar zijn. Wie moet wanneer naar school? Hoe zit het met sportwedstrijden en andere verplichtingen? Een geniaal moment voor een kinderfeestje is een studiedag van school - als de kinderen tenminste allemaal op dezelfde school zitten. In een schoolvakantie kan ook, als de vriendjes en vriendinnetjes dan tenminste niet op vakantie zijn. Dat soort dingen kun je navragen bij de ouders van de (belangrijkste) vriendjes voordat je de datum prikt.
Wie: welke kinderen mogen op het feestje komen?
Dit is een belangrijke vraag bij het organiseren van een kinderfeestje: welke kinderen mogen erbij zijn? Bepaal vooral eerst voor jezelf hoeveel kinderen jouw jarige mag uitnodigen. Je kunt daarbij zeggen: zoveel kindjes als hoeveel jaar je kind wordt... dus op de 5e verjaardag mogen er 5 kinderen komen, op de 7e zijn dat er 7 - enzovoort. Maar misschien wil jij het anders? Hierbij spelen de keuze in wat jullie gaan doen en jouw budget ook een rol. Vertel jouw jarige hoeveel het er mogen worden en ga dan samen bedenken wie de plekjes mogen invullen.
Hoe nodig je de uitverkorenen uit?
Het uitnodigen van de kindjes die mogen komen kan nog een heel ding zijn. Uitnodigingen uitdelen in de klas is de simpelste manier, maar kan voor heel wat teleurgestelde gezichten zorgen. Van kinderen die hadden verwacht uitgenodigd te worden maar niet bij de gelukkigen horen... en van kinderen die (bijna) nooit voor een feestje worden gevraagd. Je kunt de kaartjes ook aan de ouders meegeven op het schoolplein. Of thuisbezorgen. Of digitaal. Er is van alles mogelijk, het is maar net wat jij wilt.
Wat: activiteit of thema leidend?
De hamvraag bij het organiseren van een kinderfeestje is altijd: wat gaan we doen? Er is ontzettend veel mogelijk, het is maar net wat je wilt. Maak daarom éérst de keuze voor thuis of buiten de deur, daarmee heb je alvast een richting gekozen. Vervolgens kun je óf eerst de activiteit kiezen, óf eerst een thema. Je kunt het thema laten afhangen van de activiteit(en), of de activiteit(en) van het thema... het is een beetje kip-ei. Laat dat vooral afhangen van wat voor jouw jarige het belangrijkst is: het thema of de activiteit.
Themafeestje is leuker!
Persoonlijk ben ik vooral dol op themafeestjes. Met een leuk thema wordt elke activiteit bijzonder en net wat specialer dan alleen die activiteit op zich. Een thema maakt het ook makkelijker om leuke uitnodigingen en aankleding te regelen. Het kiezen van het thema zou ik vooral aan je kind overlaten. Er is ongetwijfeld een onderwerp waar jouw jarige dól op is en precies dat favoriete onderwerp is waar je het feestje om kunt laten draaien.
Natuurlijk is het wel zo dat er thema's zijn waarvoor je heel veel ideetjes en materialen kunt vinden - dat zijn de meer 'standaard' populaire thema's. Denk aan...
- ridders & prinsessen,
- piraten,
- jungle,
- dino's,
- tovenaars & heksen,
- superhelden,
- voetbal (of een andere sport),
- beauty,
- griezel,
- LEGO,
- paarden,
- bakker,
- circus,
- eenhoorns,
- professor,
- zeemeerminnen,
- reisomdewereld,
- spionnen,
- robots,
- landen (bijv Japan - sushi feest!)
- ... en zo zijn er nog veel meer.
Actuele tv-series, games, apps en films doen het ook heel goed:
- Pokémon,
- Harry Potter,
- Fortnite,
- Minecraft,
- Frozen,
- TikTok,
- Minions,
- Among Us,
- LOL Surprise,
- Minecraft,
- Paw Patrol,
- Bob de Bouwer
- ....en ga zo maar door.
Of je kiest voor een 'standaard' thema of iets aparter... het is maar net waar jouw kind gek op is, én hoe creatief jij bent om er zelf invulling aan te geven als er geen of weinig aanbod is van pakketten, activiteiten en materialen in dat thema.
Wat: hoeveel mag het kosten?
Bij de keuze van activiteiten is ook jouw budget van groot belang. De invulling van een tof kinderfeestje hoeft niet veel te kosten als je weinig geld hebt. Heb je wel een ruim budget (over) voor een partijtje, dan is de keuze simpelweg ruimer - zeker als het gaat om activiteiten buiten de deur en het inhuren van entertainment of begeleiding. Bedenk dus van tevoren wat je kunt en wilt besteden aan het feestje, zodat je niet pas na heel veel uitzoekwerk ontdekt dat jouw plannen te duur uitpakken. Een goedkoop maar creatief en enthousiast ingevuld kinderfeestje is echt niet minder leuk voor de kids!
Wat: activiteit(en) kiezen
Wat gaan de kinderen doen tijdens het feestje? Dat is uiteindelijk het allerbelangrijkst voor het organiseren van een tof partijtje. De keuze is enorm, zowel voor feestjes thuis als buiten de deur. Het maakt daarbij wel verschil waar je woont: in Amsterdam zijn er andere feestjes te vieren dan in een dorp buiten de Randstad.
Ideeën voor activiteiten bij een kinderfeestje thuis of in de buurt
- spelletjes
- film kijken
- speurtocht
- escaperoom
- slaapfeestje (met eigen spullen of tipi's)
- workshop: creatief, koken/bakken, kinderyoga, beauty, circus, goochelen, met dieren (reptielen, uilen, pony)
- entertainment: goochelaar, clown, voorstelling, poppenkast, disco
- sportief: bij jou in de buurt op een ruime plek... een voetbalfeestje, bootcamp, bubbelbal, lasergame
- favo figuur van je kind uitnodigen: prinses, mascotte of superheld
- schminken, glittertattoos, ballonnenvouwen
- fotoshoot
Ideeën voor activiteiten bij een kinderfeestje ergens op locatie - binnen
- film kijken in een bioscoop
- theatervoorstelling
- museum bezoeken
- indoor spelen, jumpen, freerunning, klimmen
- vr gaming, lasergamen, gellyball
- creatieve workshop
- bowlen
- zwemmen, duiken, zeemeermin
- glow-in-the-dark minigolf
- dansfeestje
- graffiti spuiten
- circusactiviteiten
- koken / bakken, bijvoorbeeld in een restaurant
- escaperoom
- yoga, luchtacrobatiek
Ideeën voor activiteiten bij een kinderfeestje ergens op locatie - buiten
- speeltuin
- picknick en spelen in een park, recreatiegebied, bos of op het strand
- buitenzwembad
- op het water: kano, zeilen, suppen, surfen, raften
- quad, trial bike, mountainbike, crossfiets
- klimbos
- schaatsen, skaten
- pony's, alpaca's, andere dierenfeestjes, boerderij of kinderboerderij
- lasergamen, paintball, gellyball
- voetbal en allerlei andere sporten
- midgetgolf, boerengolf, footgolf
- bootcamp, boogschieten, bubbelbal, levend stratego
- hutten bouwen
- huifkar tocht
- pretpark of andere attractie
- natuurfeestjes, gps tochten
Wie: hulp voor de begeleiding van het feestje
Of je nu thuis het feestje doet of ergens anders: het is fijn om er altijd voor te zorgen dat jij niet in je eentje de kids moet begeleiden. Dat kan best stressvol zijn en als je stress kunt voorkomen is dat altijd beter. Jouw stress straalt immers ook uit op de kinderen. Bovendien wil jij ook genieten van het partijtje toch? Dat gaat een stuk makkelijker als je het niet alleen hoeft te doen.
Partner, vriend of vriendin
Misschien is hulp van jouw partner al genoeg, maar je kunt ook een vriend of vriendin vragen erbij te zijn. Of en hoeveel hulp er nodig is hangt natuurlijk ook af van de activiteiten en het aantal kinderen. Als je ergens naartoe gaat waar de kinderen begeleid worden door personeel is dat anders dan wanneer je het feestje thuis doet met spelletjes en een speurtocht. Hoeveel hulp je nodig hangt natuurlijk ook af van de groep kinderen: met een druk clubje kids is het anders dan met een rustig groepje.
Begeleiding door anderen
Heb je iemand uitgenodigd om op het feestje een workshop te komen doen, of een optreden, dan kun je zelf wat meer op de achtergrond blijven tijdens het feestje. Tenminste - ook weer afhankelijk van de kinderen natuurlijk. En van de persoon die langskomt, of die de kinderen genoeg kan boeien en bezighouden. Bespreek vooraf met deze workshopgever of entertainer welk type kinderen er op het feestje komen, dat is voor iedereen prettig.
Wat: welke spullen heb je nodig?
Hoe je het kinderfeestje ook invult - je hebt altijd spullen nodig. Dat kan heel weinig zijn - als je het feestje ergens boekt en daar alles geregeld is. Misschien heb je dan alleen maar uitnodigingen te regelen en zijn zelfs de meegeef traktaties inbegrepen? Bij een feestje thuis moet je heel wat meer zelf in huis halen, met als voordeel dat je ook zelf kunt bepalen wat alles mag kosten. Het is handig om van tevoren op een rij te zetten wat er allemaal nodig is, zodat je zeker weet dat je niet misgrijpt tijdens de grote dag. Heel algemeen zijn voor een feestje nodig:
- uitnodigingen
- thuis: decoratie - ballonnen, slingers, tafelkleed, bordjes etc. - als het even kan in thema
- thuis: materialen voor de activiteiten
- lekkers te eten en drinken
- veilig: ehbo-spullen (je weet maar nooit of het nodig is)
- veilig: telefoonnummers waarop de ouders van de kinderen te bereiken zijn
- meegeef traktaties / uitdeelzakjes / goodiebags / andere herinnering
Uitnodigingen
Over de manier waarop je de vriendjes en vriendinnetjes uitnodigt had ik het hierboven al eerder. Maar hoe ziet de uitnodiging eruit? Zelf denk ik digitaal echt minder leuk is dan iets tastbaars. Zo'n tastbare uitnodiging kunnen ze dan ergens ophangen of neerzetten, waardoor de kinderen steeds herinnerd worden aan het feestje dat eraan komt. Kunnen ze zich lekker verheugen! En wie weet - bewaren ze de uitnodiging wel als herinnering voor later... Het kan een voorgedrukt uitnodigingskaartje zijn of iets dat je zelf maakt... op de computer en dan printen, of misschien een middagje aan de knutsel met je kind om iets zelf te maken? Pinterest is je vriend voor inspiratie!
Allerlei uitnodigingskaartjes bij BOL.
Versiering voor je kinderfeestje
Een feestje is pas een feestje als de slingers hangen, toch? Dat kunnen slingers zijn die je koopt - maar zelf maken kan ook heel goed. Zéker als je een niet-alledaags thema kiest is dat vaak een mooie oplossing. Makkelijker is natuurlijk om slingers te kopen, en die zijn gelukkig in héél veel thema's te krijgen. Hetzelfde geldt voor dingen als tafelkleden. bordjes, bekertjes en servetten... ziet er zó gezellig uit als dat allemaal in thema is.
Ballonnen: ballonbogen en andere decoraties
Ballonnen vinden kinderen (en ik) ook altijd enorm feestelijk - wel belangrijk om te voorkomen dat ze ergens in de natuur terechtkomen natuurlijk. Heb je genoeg budget, kijk dan ook eens naar de geweldige ballonnendecoraties die je kunt laten leveren door gespecialiseerde bedrijven, ze maken er de prachtigste bogen en figuren van! Maar je kunt ook zelf een ballonnenpilaar maken...
Materialen voor de activiteiten
Welke materialen je nodig hebt voor de activiteiten tijdens het feestje... dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat de kids gaan doen. Huur je iemand in voor een workshop of show, dan nemen die alle materialen die daarbij nodig zijn zelf mee.
Feestkist / themakist huren
Doe je een feestje met spelletjes in een thema, dan is het superhandig om een feestkist / verkleedkist / themakist te huren. Daar zit dan al meteen bijna alles in dat je nodig hebt:
- een draaiboek met verhaal, spelletjes en uitleg
- de speelmaterialen
- verkleedkleren
- en vaak nog veel meer, ook uitnodigingen, decoratie en diploma's in thema
Er zijn trouwens ook feestkisten / spellenkisten waar geen verkleedkleren in zitten, maar dus wel alle spel- en/of workshopmaterialen. Sommige kisten zijn licht genoeg om te versturen - daarvoor hoef je dus niet alleen in je eigen regio te kijken.
Feestpakket kopen
Kijk ook eens naar de iets minder uitgebreide feestpakketten die je kunt kopen in plaats van huren. Bijvoorbeeld met:
- uitnodigingen
- draaiboek
- speurtocht
Feestpakketten van Suus Kinderfeestjes
Ook hier is veel variatie - soms zit er ook zoiets bij als muziek of een film. Je bestelt het allemaal online dus kijk vooral lekker rond wat er allemaal te krijgen is! Het scheelt je enorm veel tijd en moeite als je zo'n pakket koopt - dan hoef je niet alles zelf te bedenken.
Eten en drinken
Natuurlijk hoort bij een feestje ook allerlei lekkers. Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen leuk is check je vooraf bij de ouders of er kinderen zijn met allergieën of bepaalde eetregels (bijvoorbeeld vanwege een dieet of religie). Als je die kent kun je er goed rekening mee houden en er voor ieder kind een feestje van maken. Het is ook handig om iets als alternatief achter de hand te hebben voor als een kind aangeeft iets niet te lusten.
Lekkers in thema
Qua eten en drinken kun je het ook weer zo gek maken als je zelf wilt. Iets feestelijks bij het begin van het feestje is altijd erg leuk. Cupcakes of een plak cake met slagroom doen het eigenlijk altijd goed. Verder kun je iets met snoepjes en chipjes doen, maar net zo makkelijk kun je kiezen voor gezonde hapjes die je op een leuke manier presenteert. Het allerleukst is als je ook het eten en drinken in het feestthema weet vorm te geven. Dat is niet in elk thema even makkelijk, maar op het internet is véél inspiratie te vinden. Ik zeg Pinterest!
EHBO-spullen
Misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een feestje, maar je zult het maar nodig hebben. Zorg dat je pleisters en andere EHBO-spullen onder handbereik hebt. Niet alleen thuis, ook als je het feestje buiten de deur viert. Zéker als dat in de natuur is. Op een georganiseerde locatie mag je verwachten dat ze die spullen wel beschikbaar hebben, maar zelfs dan is het gewoon hartstikke handig als je ze zelf bij je hebt.
Telefoonnummers van de ouders
Ook heel gemakkelijk om te vergeten maar wel belangrijk: heb je alle telefoonnummers van de ouders van de kinderen die op het feestje komen? Er zal maar iets gebeuren waardoor je snel de vader of moeder van een vriendje of vriendinnetje moet bellen... dan wil je niet moeten zoeken. De kinderen zijn jouw gast en daarmee jouw verantwoordelijkheid, je wilt hun ouders kunnen bereiken als dat nodig is.
Iets om mee te geven
Vaak krijgen kinderen iets leuks mee naar huis als ze op een feestje zijn geweest. Dat is ook superleuk, daarmee kunnen ze nog even langer van de feestsfeer genieten en er thuis over vertellen. Het kan van alles zijn, bijvoorbeeld:
- uitdeelzakjes in thema, met wat lekkers en/of een klein cadeautje erin
- een diploma van het doel dat bereikt is met het themaverhaal
- iets dat ze zelf gemaakt hebben tijdens een workshop
- een foto van het feestje... snel geprint tijdens het feestje, of je stuurt die later nog op
- een samenvatting van het verhaal waar het om draaide
Hoe: zelf het feestje verzinnen
Vind je het juist leuk om zelf het hele feestje in te richten en de verzinnen wat er gedaan gaat worden? Supertof... dat had ik ook altijd. Dan heb ik wel wat tips voor je uit mijn eigen ervaring:
Tip 1: Draaiboek
Maak voor jezelf een draaiboek - maar verwacht niet dat alles ook precies zal gaan zoals je bedacht hebt. Wel geeft het je houvast tijdens het feestje - en helpt het je om vooraf overal over na te denken. Alles wat je vooraf hebt bedacht en geregeld zorgt voor een meer relaxed partijtje.
Tip 2: Verzin een verhaal
Verzin een verhaal in het thema van het feestje, een verhaal waarmee de kinderen een doel hebben met de activiteiten die ze gaan doen.
Dit verhaal maakt het feestje een avontuur, geeft de kinderen een reden om overal gewoon aan mee te doen (ook al zitten er dingen tussen die ze misschien net niet zo leuk vinden).
Je kunt het zo spannend maken als je denkt dat de kinderen aankunnen zonder er nare dromen over te krijgen. Denk aan...
-
- een probleem dat opgelost moet worden
- een missie die volbracht moet worden
- een opleiding of training die gevolgd moet worden
- een persoon die geholpen moet worden
- iets dat verdwenen is en gevonden moet worden
- .... of zoiets
Tip 3: Cadeautjes spel
Begin het feestje met de cadeautjes - anders is de jarige niet te houden van de spanning. Het is slim om dat op één of andere manier te stroomlijnen, want elk kind wil graag als eerste het cadeautje geven. Maak er een spel van, zoals:
-
- Lootjes trekken met een nummer (of letter, of kleur) erop, dat moet geheim gehouden worden. Vertel de jarige uit welke cijfers (of letters, of kleuren) hij of zij mag kiezen en laat dat willekeurig doen. Zo weten de kinderen niet wanneer ze aan de beurt zijn.
- Dobbelsteen rollen: wie zes rolt mag het cadeautje geven.
- Leg alle cadeautjes bij elkaar en wijs zelf als eerste een pakje aan. Het kindje van wie dat cadeautje is geeft het aan de jarige en mag (na het uitpakken natuurlijk) het volgende pakje aanwijzen.
Tip 4: Themaverhaal introduceren
Introduceer het verhaal op een leuke manier. Dat kan bijvoorbeeld...
-
- door zelf te vertellen
- door een brief te openen
- door een videoboodschap te bekijken
- door een telefoontje te beantwoorden
Tip 5: Logische flow in activiteiten
Zorg voor een logische flow in de activiteiten, helemaal in lijn met het verhaal. Zo houd je de kinderen betrokken en enthousiast. Dit kan op allerlei manieren:
-
- een opdrachtenkaart met vakjes om af te vinken of scores te noteren
- steeds een nieuwe enveloppe openen met een nieuwe opdracht erin
- emails / whatsappjes / videoboodschappen ontvangen en samen bekijken waarin verteld wordt wat de volgende stap is
Tip 6: Speurtocht als ontknoping
Na het vervullen van alle opdrachten (spelletjes) is het altijd top om de missie af te sluiten met een speurtocht. Zo'n speurtocht kun je op allerlei manieren vormgeven:
-
-
- speurtekens ophangen (met altijd het risico dat één of andere grapjas ze weghaalt)
- pijlen met krijt
- foto's van plekken waar ze naartoe moeten
- omschrijvingen van plekken waar ze naartoe moeten
- gps coördinaten
- .... en op het eind vinden ze dat waar ze naartoe werkten
-
Complete speurtochtpakketten bij BOL.
Tip 7: Afsluiten - relaxed of juist ontladen
Bij terugkomst van de speurtocht is het doel van het feestje bereikt, het verhaal is klaar. Dan is het tijd om iets lekkers te eten en drinken, misschien met een film erbij om het feestje lekker relaxed af te ronden. Of juist een disco waarbij ze nog even alle spanning en energie eruit kunnen dansen en springen!
Foto's maken en filmen
Het is natuurlijk superleuk om achteraf nog vaak terug te kunnen kijken op het heerlijke kinderfeestje dat je gevierd hebt. Bedenk daarom vooraf wie er foto's maakt en/of filmt, want dat kan er ook snel bij inschieten in de drukte van het feestje. Zonde, want dan heb je dus later weinig ter herinnering aan het partijtje. Zeker bij jongere kinderen is dat extra leuk - die weten zich er jaren later vaak niets meer van te herinneren. Spreek dus af wie voor beeldmateriaal voor later zorgt.
Pas op met social media
Veel ouders willen op hun social media kanalen laten zien wat voor leuk partijtje hun kind heeft gehad. Let hier wel mee op... er zijn genoeg ouders die niet willen dat er foto's van hun kind op social media verschijnen. Als je van plan bent om foto's of filmpjes op Facebook, Instagram of TikTok te plaatsen - vraag dan vooraf aan de ouders of dat okay is. Heb je geen toestemming of heb je die niet gevraagd: doe het dan ook niet, of maak de kinderen onherkenbaar. Het is tenslotte ieders goed recht om die keuze te maken voor hun kinderen.
Maak er vooral een feestje van!
Zo - ben je er klaar voor? Heb je bedacht wat voor kinderfeestje het wordt, met welke kinderen, waar en in welk thema? Wat voor activiteiten, begeleiding en spullen? Vergeet vooral niet dat het een feestje moet zijn - voor jouw jarige zoon of dochter, en als het even meezit ook voor jezelf. De kans is groot dat niet alles gaat zoals je gepland hebt. Houd daar vooraf gewoon rekening mee. Houd het gezellig en vrolijk, óók als het niet loopt zoals je dacht. De kinderen merken daar meestal niets van en hebben gewoon een hartstikke leuk feestje, ook als het niet perfect is.
Veel plezier!
Anneke Ranzato
Go-Kids
Dit artikel bevat affiliate links. Dat betekent dat als jij via die link naar de website van een bedrijf gaat en daar iets koopt, wij daarvoor een kleine commissie krijgen. Dat kost jou niets extra en je helpt ons ermee... dank je wel dan dus!