We zijn allemaal anders, en dat geldt ook voor de manier waarop we leren. Zowel op school als daarbuiten. Een bekende Amerikaanse psycholoog, genaamd Kolb heeft een heldere indeling gemaakt. Zo maakt hij onderscheidt in twee dimensies met als tegenpolen abstract of concreet en actief of reflecterend. Dit lever vier combinaties op, die overeenkomen met vier verschillende leerstijlen. De dromer, doener, denker en beslisser. Elke leerstijl kent een andere aanpak en andere manier van stimuleren. Zo werkt een mindmap goed voor een dromer, en heeft een denker meer baat bij het maken van een samenvatting.
Vier verschillende leerstijlen
De doener leert door ervaringen. Hij wil vooral ervaringen opdoen en experimenteren. Als hij ergens aan begint, wil hij resultaten zien. De doener wil overal aan meedoen en erbij horen. Hij wordt graag ‘in het diepe gegooid’. Dromers doen dit anders. zij denken eerst voordat ze doen. Ze hebben tijd nodig om alles goed te kunnen overzien en willen ook graag alles van verschillende kanten bekijken. Ze willen eerst goed ergens over nadenken. De beslisser neemt vaak initiatief. Hij leert het best aan de hand van duidelijke en beknopt geformuleerde regels. De denker stelt graag vragen, hij houdt van logica en redeneren. Een denker weet graag waarom hij iets leert.
Hoe stimuleer en motiveer je kinderen
Het herkennen van de verschillende leerstijlen is één, maar dan ook weten hoe je kinderen op de juiste manier kan motiveren is soms moeilijker. Niet elk kind wordt van dezelfde dingen enthousiast. Een doener wordt blij van groepswerk en projecten. Een denker heeft orde en rust nodig in de klas,
groepswerk is niet echt aan hem besteed. Voor een doener is het belangrijk dat er binnen de les afwisseling is van werkvormen. Concrete actie, spanning, competitie en in beweging blijven. Alles draait om nieuwe ervaringen. Denkers weten graag waarom ze iets leren. Geef denkers de tijd om zelf het hoe, wat en waarom te ontdekken. Belangrijk is dat de denker intellectueel wordt uitgedaagd. Het analyseren van ingewikkelde situaties en het veralgemeniseren ervan. Feiten, begrippen en informatie zijn daarbij van groot belang. Waar de denker liever wat meer met rust gelaten wordt, wil de dromer juist aangemoedigd worden. Dromers leren het best als een leerkracht de leerstof met voorbeelden uitlegt. Dromers hebben een hekel aan tijdsdruk, leg ze daarom niet een limiet op. Centraal bij de dromer staat: emotie, verbeelding, voorstellingsvermogen, persoonlijke betekenisgeving en fantasie De beslisser help je door duidelijke de rode draad te laten zien in leerstof. Van belang bij de beslisser is dat de opgedane kennis praktisch, geldig en toepasbaar moet zijn. Stimuleer het probleemoplossend denken en uitproberen van een theorie in de praktijk. Kinderen die gemotiveerd zijn leren makkelijker. Kijk daarom altijd goed naar de leerstijl van je kind en bespreek dit ook met een leerkracht. Meer informatie over leerstijlen vind je hier!
Gastblog geschreven door: Monique Tetteroo
www.deleukstekinderen.nl