Yogadag - 15 keer yoga voor kids door Velans

Naast Wereld Yogadag op 21 juni is ook 20 februari Yogadag

Daarom hebben wij Veronique van Dam, orthopedagoog en kinderyogadocent gevraagd een gastblog te schrijven


Wat is kinderyoga?

Bij kinderyoga beweeg je, ontdek je talenten, werk je samen en voel je je lekker. Het mooie is dat kinderyoga voor ieder kind geschikt is. Door af te stemmen op de belevingswereld en mogelijkheden van kinderen zullen zij zonder competitie of prestatiedruk zowel leren als plezier beleven. 

De lessen hebben een vaste opbouw, maar variëren in thema of verhaal. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af, waardoor kinderen na verloop van tijd hier zelf controle over kunnen gaan ervaren. De volgende onderwerpen  zullen centraal staan in een les:

Introductie, opwarming, yogahoudingen, ademhalingsoefeningen, eindontspanning, verwerkingsopdracht en de afsluiting.

En wat dit allemaal oplevert, kun je hieronder lezen.

De belangrijkste voordelen van kinderyoga op een rij

  1. Kinderyoga is laagdrempelig en voor ieder kind geschikt.
  2. Kinderyoga kan overal worden ingezet.
  3. Alles wat in een kinderyogales aan bod komt, is te relateren aan thuis en in de klas.
  4. In één les wordt gewerkt aan beweging, mentale processen, sociale vaardigheden en emotioneel welbevinden.

Resultaten bij kinderyoga

  1. Kinderyoga heeft een positieve uitwerking op creativiteit en geheugen.
  2. Kinderyoga brengt de hersenhelften in evenwicht.
  3. Kinderyoga verbetert de fysieke conditie en verlaagt de frequentie van ziekte.
  4. Kinderyoga vermindert angst, stress en kans op depressie.
  5. Kinderyoga geeft meer zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. In de les heb je de kans om spelenderwijs een houding aan te nemen. En deze hoeft er niet perfect uit te zien.
  6. Kinderyoga zorgt voor een hechte band in de groep en vermindert pestgedrag en agressie.
  7. Kinderyoga zorgt voor coördinatie, balans en versterkt de grove en fijne motoriek. 
  8. Kinderyoga traint het geduld van kinderen. Houdingen leren, samenwerken en ontspannen kost tijd en oefening.
  9. Kinderyoga kan agressief gedrag, hyperactiviteit en teruggetrokken gedrag bij kinderen met autisme en aandachtsproblemen verminderen. Na een yogales communiceren zij meer en ook effectiever. 
  10. Kinderyoga leert kinderen om rustig adem te halen. Dit kan hen helpen wanneer zij bijvoorbeeld onrustig of boos zijn.
  11. En kinderyoga geeft plezier!


Alles wat je voor yoga nodig hebt is een mat, meer niet! Je kunt het dus op veel plekken doen. Vaak wordt kinderyoga gegeven in yogastudio’s of op scholen.


Wil je alvast gaan beginnen? Maak een yoga-boom!

Deze houding zorgt onder andere voor concentratie en een goede motoriek.
Ga stevig staan op 1 voet. Je andere voet plaats je laag of hoog tegen je andere been aan.
Probeer naar 1 punt te blijven kijken. Ga je rondkijken, dan ga je wiebelen.
Als laatste kun je nog je armen, als grote takken, omhoog brengen. Daar is jouw yoga boom!

En wil je dit samen met iemand doen? Kom dan naast elkaar staan, zij aan zij.
Til allebei je buitenste been op en plaats je voet tegen je been.
Als jullie armen in de lucht zijn, kun je elkaars hand vastpakken en sta je nog steviger.
Hoe groot is jullie boom geworden?

Afbeelding uit: Het dansende dierenbos

Wil je meer weten of heb je vragen?

Neem contact op met Veronique van Dam, orthopedagoog en kinderyogadocent in Deventer en omstreken bij Velans. www.velans.nl