Het is januari 2024, met de jaarwisseling is er een regel ingegaan dat mobieltjes, tablets en smartwatches verboden zijn op de middelbare school. Daar blijft het niet bij: vanaf 1 augustus is dit ook het geval op basisscholen. Waarom is dat en hoe gaat dat in de praktijk?
Reden voor mobieltjesverbod
We vonden een interessant onderzoek van ExpressVPN over het mobieltjesverbod. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de reden voor het mobieltjesverbod: smartphonegebruik tijdens de les kan leiden tot oppervlakking leren, slechtere prestaties, meer angst en stress, en cyberpesten. Dat willen we natuurlijk allemaal niet voor onze kinderen, toch?
Is afleiding niet van alle tijden?
Eén van de redenen voor het smartphoneverbod op school is dat al die digitale tools zorgen voor teveel afleiding voor de kinderen. In het onderzoek wordt dat min of meer ontkracht met de stelling: afleiding is niets nieuws - het is er al duizenden jaren.
Spelletjes voor op het schoolplein
De kinderspelletjes die daarbij genoemd worden vind ik zelf niet heel vergelijkbaar met de mobiele telefoon... knikkeren, hinkelen, hoepelen, tikkertje, steen-papier-schaar... het zijn allemaal spelletjes voor op het schoolplein, die niet in de klas voor afleiding zorgen. Met de smartphone in de zak of tas hebben we het over een heel ander type afleiding, niet te vergelijken in mijn ogen.
Negatief effect van mobieltjes op school
Ik geloof ook dat er voldoende onderzoeksbewijs is dat het gebruik van mobieltjes op school een negatief effect hebben op de kinderen. Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van het verbod, met uitzondering natuurlijk van het educatief gebruik van die apparaten. Want waarvoor gebruiken ze de mobiel op school?
Bron: onderzoek ExpressVPN
Het is misschien wat klein allemaal, maar de bovenste drie zijn Sociale media / YouTube / Gamen. Dat zegt wel genoeg denk ik.
Totaalverbod op mobieltjes in de les niet de beste oplossing?
Het onderzoek van ExpressVPN is wel genuanceerder dan ik. Zo staat erin:
"Toch is een totaalverbod op mobieltjes in de klas misschien niet de beste oplossing. Het leert kinderen namelijk om afleiding te vermijden, in plaats van ermee om te gaan. Na schooltijd worden we immers ook geconfronteerd met smartphonegebruik – werknemers moeten op kantoor presteren met hun telefoon bij de hand. Daarom is het essentieel om al vroeg te leren hoe je bewust met je mobieltje en andere technologische ontwikkelingen kunt omgaan.
Een meer gebalanceerde benadering lijkt de gouden middenweg. Technologie kan als leermiddel worden ingezet, en het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze online informatie kritisch kunnen beoordelen. Digitale geletterdheid is essentieel in de wereld van vandaag."
Kinderbrein niet opgewassen tegen verleiding van afleiding
Op zich is dat natuurlijk waar. Wat ik hierbij alleen mis is het verschil tussen een kinder- en puberbrein en dat van een volwassene. Het lukt veel kinderen / jongeren simpelweg niet om de verleiding van de afleiding te weerstaan. Dus denk ik dat het prima is om die tijdens de les bij ze weg te houden. En het liefst ook tijdens het maken van huiswerk.
Tegen smartphones voor kinderen?
Nee hoor, ik ben niet tegen smartphones voor kinderen in het algemeen. Zeker niet. Ten eerste is het fijn voor jou als ouder als je kind bereikbaar is (en vice versa), we leven nu eenmaal in een wereld waarin kinderen online contact met elkaar hebben en dat heeft zeker ook voordelen. Bovendien is het ook erg prettig dat je kind zich niet verveelt en dus niet vervelend wordt, ja toch? Ze kunnen er zéker allerlei nuttige en gezellige dingen mee doen, helemaal goed. Maar wat mij betreft niet tijdens de les.
Anneke Ranzato
Go-Kids Nederland